Annonce
Give

Kampen om morgentoget fortsætter: Sløjfede afgange må ikke glemmes, mener udvalgsformand

13. december overtog Arriva driften af togstrækningen mellem Vejle og Struer. Arkivfoto: Vigand Rasmussen
De forsvundne togafgange mellem Vejle og Struer skal ikke glemmes, mener Gerda Haastrup Jørgensen (V), efter at transportminister Benny Engelbrecht har besvaret spørgsmål.
Annonce

Give: Kampen for at få indsat de sløjfede togafgange mellem Vejle og Struer er langt fra slut.

Det fastslår formanden for teknisk udvalg i Vejle Kommune, Gerda Haastrup Jørgensen (V), efter at have læst Trafikministeriets og transportminister Benny Engelbrechts (S) svar til transportudvalget.

De to morgenafgange forsvandt, da Arriva i december overtog driften af strækningen mellem Vejle og Struer. Ifølge det politisk besluttede udbud, som Arriva vandt, er morgentogene ikke længere en del af servicerammen, og det rammer eksempelvis skoleelever, der pendler til ungdomsuddannelserne i Vejle. I stedet har Vejle Kommune på hverdage indsat en ekstra bus på strækningen mellem Thyregod og Vejle, så eleverne kan nå frem til skoledagen i tide.

Gerda Haastrup Jørgensen hæfter sig blandt andet ved at brev, der er sendt til Sydtrafik. Her fremgår det, at Trafikministeriet anser udbudskravet om et tog per time på hverdage fra klokken 5 til 23 som opfyldt. I forlængelse af det noterer ministeriet, at Vejle Kommune har indsat en ekstra bus på strækningen Thyregod og Vejle.

Samlet set finder ministeriet "på den baggrund ikke anledning til at foretage indgreb i den godkendte køreplan for 2021."

Det svar tolker du, som om de synes, det er ok, som det kører nu?

- Ja, for det er næsten det, de skriver. Der må den bare ikke blive liggende. Jeg ved ikke, hvordan vi får dem råbt op, for det kan ikke passe, man skal acceptere, at vi skal have busser kørende på togstrækninger. Det er også derfor, jeg kalder det en togbus, fordi det signalerer, at det er noget midlertidig, siger udvalgsformanden.

Annonce

Et bevidst fravalg

Før jul blev Benny Engelbrecht bedt om at forholde sig til køreplansændringen. Her gør han opmærksom på, at Arrivas køreplan er et resultat af en politisk aftale fra 2017. Dengang besluttede partierne og den daværende minister Ole Birk Olesen (LA) at genudbyde driften med udgangspunkt i de gældende krav.

-  Der blev dog samtidig aftalt enkelte ændringer, herunder at ”strækningen mellem Herning og Vejle betjenes fast med et tog i timen. Hermed bortfalder enkelte myldretidsafgange.” Der er med andre ord tale om et bevidst fravalg af en del af morgentrafikken på strækningen, skriver Benny Engelbrecht.

På baggrund af spørgsmålene har han bedt sit ministerie om at undersøge mulighederne for at genindsætte morgenafgangene. Ifølge notatet fra ministeriet kan det ske ved hjælp af forskydning af afgange eller indsættelse af ekstra afgange, men det vil ifølge ministeriet "indebære henholdsvis gener for andre passagerer og yderligere omkostninger til et øget driftstilskud samt eventuelt nye materielindkøb."


Der er med andre ord tale om et bevidst fravalg af en del af morgentrafikken på strækningen.

Benny Engelbrecht (S), transportminister


Transportministeren understreger, at vurderingen er foreløbig, og hvis forligskredsen ønsker at ændre betjeningsniveauet, skal passagertal og omkostninger undersøges nærmere.

Spørger man Gerda Haastrup Jørgensen, burde en politisk aftale om at afsætte de ekstra midler være tilstrækkeligt i en sag, der ifølge hende aldrig burde være havnet på ministerens bord.

- Det er kun, fordi det er blevet politisk og er en del af en udbudsproces. Så ved jeg godt, at vi har pisket det op politisk, men det har vi været nødt til for at få rettet op på en fejl, siger hun.

Ifølge Trafikstyrelsen skal eventuelle ændringer i køreplaner indgives til Banedanmark i april, inden skiftet træder i kraft til december. Dermed er der udsigt til, at morgentogene tidligt kan vende tilbage om 11 måneder. Dog fastlår styrelsen, at der er erfaringer med, at mindre, lokale ændringer kan implementeres hurtigere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Give For abonnenter

Præsten skiftede Ringive ud med Los Angeles: - Der er meget, Biden skal reparere

Annonce