Annonce
Billund

Turistaktører var vant til at turisterne kom af sig selv: Nu skal de lære at markedsføre sig selv

Markedsføring og forandringsledelse er nøgleordene, når turiststederne inviteres med til et udviklingsforløb over vinteren og foråret. Lea Bennedsen og Billund ErhvervsFremme vil i perioden også være behjælpelig med sparring og opfølgning. Arkivfoto: Joan Karlsen
Lokale butikker har været på skolebænken. Nu er det turistaktørernes tur til at få opgraderet viden og markedsføring. I mange år kom turisterne næsten helt af sig selv fra hele verden til Billund, men med den globale corona-smitte er det ikke længere en givet situation.
Annonce

Billund Kommune: Der var engang, hvor det var en næsten sikker forretning at slå sig ned med et bed and breakfast i Billund og omegn. Det er ikke længere en givet sandhed, og den seneste sæson har med corona-situationen været en udfordring for de allerede etablerede overnatningssteder i området.

Derfor søsætter Billund ErhvervsFremme i samarbejde med Dansk Kyst og Naturturisme nu et såkaldt digitalt ledelseskulturforløb til turistaktørerne i området.

Det ligner det forløb, som mange lokale butikker har deltaget i, Vækst til Erhverv i Gadeplan, hvor butikkerne blev opdateret på forskellige kompetencer inden for sociale medier, indretning, markedsføring, kundeservice og meget andet.

Forløbet til turistaktørerne indeholder to spor nemlig markedsføring og krise- og forandringsledelse.

- Meningen er, at turistaktørerne skal kunne identificere de udfordringer, de står i, og kunne gribe fat i forandringsmetoder, siger Lea Bennedsen, turistkoordinator i Billund ErhvervsFremme.


Turisterhvervet har været hårdt ramt på deres overnatningstal, men jeg sporer også en optimisme og positivitet og en lyst til at gøre noget.

Lea Bennedsen, turistkoordinator


Turiststederne har for eksempel været vant til, at 50 procent af gæsterne har været udenlandske turister.

- Nu skal de måske i højere grad henvende sig til danskerne, og det betyder en anden måde at kommunikere på, forklarer Lea Bennedsen.

Annonce

Håb om konkurrencefordel

Forløbene henvender sig til både hoteller og mindre bed and breakfasts.

- Turiststederne har været meget privilegerede, fordi vi har vores store fyrtårn i Legoland. Over årene er der bare kommet flere og flere turister nærmest af sig selv, men nu er hverdagen blevet en anden, hvor man bliver nødt til at gøre langt mere opmærksom på sig selv og de oplevelser, der er omkring én, siger Lea Bennedsen.

Forløbet strækker sig over fire webinarer med Dansk Kyst- og Naturturisme og derimellem 1:1-sparring og opfølgning i forhold til de enkelte.

- I ErhvervsFremme vil vi støtte op med undervisning og sparring sideløbende, siger Lea Bennedsen, der håber, at forløbet fra januar til april- maj vil kunne give turiststederne en konkurrencefordel i den kommende turistsæson.

- Vi lægger stor vægt på at se på den enkelte aktør og på, hvad der gør netop denne aktør unik og særlig, siger Lea Bennedsen, der allerede har 8-10 tilmeldte til forløbet. Målet er cirka 15 deltagere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Danmark slider sig i VM-semfinalen i vild gyser

Annonce