Vejle: Kalenderen for 2021 med lokalhistoriske fotoperler fra Vejle er udkommet. Lidt forsinket dukkede den op i 900 eksemplarer på Vejle Stadsarkiv forrige torsdag ved middagstid.
Kalenderen er opbygget som vi kender den: A3-format, hvor øverste halvdel af siden er billedet med en tekst og nederste halvdel er kalenderen for den pågældende måned samt pluk fra aviserne fra samme måned tidligere år.
Den byder på 13 fotos fra stadsarkivets bugnende samlinger, men alligevel:
- Det er jo spændende hvert år. Når billederne skal være så gode, at de kan forstørres til næsten A4-format og være spændende nok til, at man kan se på dem i en hel måned, så er lageret ikke uudtømmeligt, siger arkivar Karin Conradsen.
Forrygende forside
Forsiden er forrygende. Billedet kunne være taget i 1950'erne, men det er det så ikke. Det viser købmand Jørgen Buch Hansen på sin Nimbus med sidevogn en majdag i 1975.
Der er børn, der løber på skøjter på isen ved Østerbo. Der er et foto af en oversvømmelse i Staldgårdsgade i 1924 og myldretid i Havnegade 1932. Mylderet består af en bil, en motorcykel ved sidevogn og en syndflod af cyklister.
Et af de tidstypiske fotos fra tiden, da verden igen fik fart på efter krigs- og mangeltider, er fra 1963. Dengang solgte man ofte varer på konkurrencer. Der skulle samles mærker, findes mønter eller noget helt tredje. Købmændene brugte kaffe som slagvare, når de skulle lokke kunder til. Sloganet lød: "Køb kaffe om torsdagen og bliv bilejer på mandag."
Karin Conradsen, arkivarNår billederne skal være så gode, at de kan forstørres til næsten A4 format og være spændende nok til, at man kan se på dem i en hel måned, så er lageret ikke uudtømmeligt.
Vejle Amts Folkeblads pressefotograf Allan Simonsen var på pletten og tog billedet, da en heldig husmor fik overrakt nøglen til en bil komplet med nummerplade YP 24.639 af købmandsforeningen i Vejle.
Var det en bil?
Man kan så altid fabulere over, om det nu også var en bil. Men den havde jo fire (små) hjul, så det var det måske nok. Den hed NSU Prinz. Den findes i tre modeller, I, II og III, der blev produceret fra 1958 til 1963.
Fra starten var bilen udstyret med en "motor" på 583 kubikcentimeter og 20 hestekræfter, men da den var lille og let, skulle den efter fabrikkens udsagn alligevel kunne nå op på en tophastighed over 100 kilometer i timen.
Det blev hævdet, at der kunne være fire voksne i den, men det gik nu bedst, hvis dem på bagsædet ikke havde ben.
En gang var det en ret almindelig hverdagsbil. Men som det går så mange af den slags, er den i dag både sjælden og omgærdet af en vis nostalgi. Og finder du et pænt eksemplar på tidens bilbørser, trækker det nemt 100.000 kroner op af lommen på dig, hvis du skulle få den idé at ville købe.