Annonce
Vejle

Udskældt broprojekt over Vejle Fjord: V-politikere kræver svar fra minister om plan til fem milliarder

Hvis der engang kommer en jernbanebro over Vejle Fjord mellem Holtser Hage og Daugaard, kan den komme til at se såden ud. Illustration fra VVM-rapporten
Troels Lund Poulsen og Christoffer Melson trækker transportministeren i samråd - kan følges live fra klokken 14
Annonce

Vejle: Er en jernbaneforbindelse over eller under Vejle Fjord en del af regeringens fremtidsplan for jernbanenettet?

Det er det afgørende spørgsmål, transportminister Benny Engelbrecht (S) bliver mødt med, når han tirsdag eftermiddag klokken 14 skal møde i åbent samråd med Folketingets transportudvalg.

Bro- eller tunnelprojektet har spøgt siden midten af 2013 og i januar 2014 blev det fem milliarder dyre anlæg en del af forliget om togfonden. Siden er der udarbejdet en miljøundersøgelse af det store projekt, men længere er man ikke kommet. Og nu vil Venstre-politikerne Troels Lund Poulsen og Christoffer Melson have en status på projektet.

- Vi mener, det er nødvendigt at få beregnet samfundsøkonomien i projektet på ny. Siden togfondsforliget er antallet af togpassagerer faldet med 25 procent i Vestdanmark. Desuden har vi bedt ministeren forholde sig til den klimabelastning, som byggeriet vil medføre, siger Christoffer Melson.

Projektet der ikke vil dø

  • Forslaget om en jernbane-forbindelse på tværs af Vejle Fjord udspringer fra det politiske forlig om "Togfonden DK" mellem Socialdemokratiet, SF, Radikale, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, der blev indgået i januar 2014 - en plan til knap 30 milliarder kroner. Her er timemodellen en del af projektet.
  • Som navnet antyder betyder timeplanen, at en tur mellem København og Aarhus skal klares på præcis to timer - en time fra København til Odense og igen en time fra Odense til Aarhus.
  • For at spare togtid genoplivede Trafikstyrelsen en snart 30 år gammel idé om en forbindelse over Vejle Fjord. Den kan skære cirka otte minutter af togturen og give hurtige tog mulighed for at overhale de langsomme.
  • Oprindelig var fokus på en bro, men i forbindelse med miljøundersøgelserne valgte Vejdirektoratet samtidig at vurdere konsekvenserne af en tunnel. Analysen viste, at der ikke var stor prisforskel på bro og tunnel.
  • Bro- eller tunnelplanerne til rundt regnet fem milliarder kroner kom ikke med blandt de projekter, der var prioriteret i første del af det omfattende anlægsarbejde, der blandt andet indeholder en opgradering af jernbanenettet på Vestfyn og elektrificering af nye strækninger.
  • Siden forliget har Dansk Folkeparti lagt afstand til planerne ved Vejle Fjord, og projektet var ikke en del af det infrastrukturforlig, som DF indgik med den daværende VLAK-regering i foråret 2019. Men siden er folketingsflertallet skiftet, og blandt andet regeringens støtteparti Enhedslisten holder markant fast i timemodellen fra det oprindelige forlig og dermed forbindelsen på tværs af fjorden

Annonce

Utilfredse med svar

De spørgsmål har ministeren i princippet allerede besvaret. De to politikere stillede allerede i slutningen af 2019 lignende spørgsmål og fik skriftlige svar. Men de er ikke tilfredse, og vil nu have mulighed for at udspørge Benny Engelbrecht i det åbne samråd.

Så sent som i januar afviste transportministeren at aflive projektet. I en mail til Vejle Amts Folkeblad slog han fast, at han stadig betragtede "genvejen" over Vejle Fjord som et vigtigt bidrag til bedre togdrift i Danmark.

De to politikere, der er valgt i henholdsvis Vejle og Hedensted, er lodret uenige og har talt imod jernbaneforbindelsen fra dag 1. Christoffer Melson, der samtidigt er gruppeformand for Venstre i Vejle Byråd, oprettede tidligt facebooksiden "nej til togbroen" og både han og finansordfører Troels Lund Poulsen fra Hedensted har arbejdet sammen med deres hjemkommuner for at bremse planerne.

Annonce

Fundament er smuldret

Her har de sammen med deres partis transportordfører Kristian Pihl Lorentzen blandt andet peget på, at det økonomiske fundament under Togfonden er smuldret. De olieindtægter fra Nordsøen, der skulle finansiere den knap 30 milliarder kroner dyre plan, er aldrig flydt ind i statskassen.

I marts 2019 indgik den daværende VLAK-regering et infrastruktur-forlig med Dansk Folkeparti, hvor togforbindelsen var skrevet ud. Men efter valget er der igen politisk flertal for den oprindelige togplan. Regeringen har bebudet nye forhandlinger om en overordnet infrastruktur-plan. Endnu er der ikke sat dato på, men måske bliver alle klogere efter dagens åbne samråd, der kan følges på dette link.

Vejdirektoratet har undersøgt fire forskellige løsninger på at sende tog på tværs af fjorden - tre linjeføringer for en ny bro plus en tunnel. Illustration fra VVM-redegørelsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Coronasmittede sundhedspersoner får anerkendt arbejdsskader: Ingen har endnu udsigt til erstatning

Annonce