Annonce
Vejle

Udskældt projekt: Staten har opkøbt ejendomme for 103 millioner kroner ved Vejle Fjord

Hvis der engang kommer en jernbanebro over Vejle Fjord mellem Holtser Hage og Daugaard, kan den komme til at se sådan ud. Foreløbig har projektet betydet, at 35 grundejere omkring fjorden har bedt staten om at købe deres ejendomme. Illustration fra VVM-rapporten
Siden 2016 har 35 grundejere bedt staten om at ekspropriere deres ejendomme i forbindelse med planerne om en jernbaneforbindelse på tværs af Vejle Fjord
Annonce

Sellerup/Daugaard: Staten har de seneste par år udviklet sig til en af de største jordbesiddere i et område syd for Vejle Fjord.

Alt i alt har Vejdirektoratet købt 35 ejendomme nord og syd for fjorden - langt flest i området mellem Sellerup Strand og Brejning. Sammenlagt løber opkøbene op i 103 millioner kroner.

Staten har overtaget ejendommene som konsekvens af planerne om at bygge en jernbaneforbindelse på tværs af Vejle Fjord - enten som bro eller tunnel. I den forbindelse har grundejere, der opfylder en række betingelser, mulighed for at bede staten overtage deres ejendom.

Den mulighed har 35 foreløbigt udnyttet. Og ifølge landinspektør Michael Larsen fra Vejdirektoratet behandler han og kollegerne stadig sager, hvor ejere har anmodet staten om at overtage ejendomme.

- Det bliver vi ved med. Projektet er jo fortsat en del af statens planlægning, siger Michael Larsen.

Annonce

V-ordfører: Stort politisk ansvar

I maj stillede Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen spørgsmål om sagen til transportminister Benny Engelbrecht (S). Af svaret fremgår de 35 ejendomme og beløbet på 103 millioner inklusive flytteomkostninger og sagkyndig bistand.

Venstre har kæmpet mod ideen om jernbaneforbindelsen udenom Vejle, siden den blev genopvakt i forbindelse med den såkaldte timeplan i 2013. På lokal plan har folketingsmedlemmerne Christoffer Melson fra Vejle og Troels Lund Poulsen, der er valgt i Hedensted, repræsenteret modstanden.

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen har støttet den lokale modstand mod projektet til rundt regnet fem milliarder kroner:

- Derfor har jeg spurgt ind til status for ekspropriationer i forbindelse med projektet. Jeg mener, at de partier, der stædigt holder fast i et projekt, der hverken er finansieret eller omfattet af en anlægslov, påtager sit et stort politisk ansvar, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Annonce

Fire linjer i spil

I december 2016 pegede Vejdirektoratet på fire forskellige linjeføringer for en kommende forbindelse. Tre mulige placeringer af broen og en tunnelløsning. Alle fire linjeføringer er stadig i spil - og det betyder, at flere grundejere er berørt, end hvis politikerne indskrænkede sig til at holde fast i en enkelt streg på kortet.

Kristian Pihl Lorentzen er ikke imod selve opkøbene. De skal forhindre, at folk bliver stavnsbundne til deres ejendom. Men han taler for, at politikerne helt skal skrotte projektet. Det synspunkt fremførte han så sent som for et par uger siden i et samråd med transportministeren.

Der er fire linjeføringer i spil i forbindelse med jernbaneplanerne på tværs af Vejle Fjord. Illustration: Vejdirektoratet

- Jeg ved godt, at det kan være drøjt at æde sine egne ord, men jeg lover, at vi ikke vil pege fingre, hvis regeringen og forligspartierne vælger at aflyse planerne, siger Venstres transportordfører.

Annonce

Genvej til fem milliarder kroner

Det var transportminister Benny Engelbrecht ikke indstillet på i forbindelse med samrådet. Men han medgav dog, at planerne om en Kattegatforbindelse kan få betydning hele ideen om timedrift mellem de største danske byer.

Genvej udenom Vejle

  • Forslaget om en jernbane-forbindelse på tværs af Vejle Fjord udspringer fra det politiske forlig "Togfonden DK" mellem Socialdemokratiet, SF, Radikale, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, der blev indgået i januar 2014 - en plan til knap 30 milliarder kroner.
  • Her er timemodellen en del af projektet. Som navnet antyder betyder timeplanen, at en tur mellem København og Aarhus skal klares på præcis to timer - en time fra København til Odense og igen en time fra Odense til Aarhus.
  • For at spare togtid genoplivede Trafikstyrelsen en snart 30 år gammel idé om en forbindelse over Vejle Fjord. Den kan skære cirka otte minutter af togturen og give hurtige tog mulighed for at overhale de langsomme. Oprindelig var fokus på en bro, men i forbindelse med miljøundersøgelserne valgte Vejdirektoratet samtidig at vurdere konsekvenserne af en tunnel. Analysen viste, at der ikke var stor prisforskel på bro og tunnel.
  • Bro- eller tunnelplanerne til rundt regnet fem milliarder kroner kom ikke med blandt de projekter, der var prioriteret i første del af det omfattende anlægsarbejde, der blandt andet indeholder en opgradering af jernbanenettet på Vestfyn og elektrificering af nye strækninger.
  • Siden forliget har Dansk Folkeparti lagt afstand til planerne ved Vejle Fjord, og projektet var ikke en del af det infrastrukturforlig, som DF indgik med den daværende VLAK-regering i foråret 2019.
  • Ved valget i juni 2019 skiftede folketingsflertallet, og blandt andet regeringens støtteparti Enhedslisten holder markant fast i timemodellen fra det oprindelige forlig og dermed forbindelsen på tværs af fjorden.

Det er netop muligheden for at skære otte minutter af transporttiden mellem Odense og Aarhus, der er et af de væsentlige argumenter for genvejen på tværs af fjorden.

Om projektet overlever afgøres i de forhandlinger om den danske infrastruktur, der sandsynligvis går i gang til efteråret. Men indtil da fortsætter Vejdirektoratet

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
VEJLE For abonnenter

Totalt kaos på plejehjemmet: Mens deres 94-årige mor lå for døden, måtte Lone og Hanne hjælpe med at gøre rent og lave mad til hele afdelingen

Erhverv

Julefrokosten blev corona-aflyst: Personaleforening sender 160 medlemmer på restaurant i stedet

Danmark

Professor om coronavacciner: Den fulde effekt kommer først i sidste halvdel af 2021

Annonce