Annonce
Vejle

Udvalgsformand: Hver flextur i bybuszone koster os 76 kroner

Flextur og bybusser betales fra samme konto hos teknisk udvalg, og hensynet til bybusserne er udvalgsformand Christoffer Melsons (V) baggrund for at have fjernet muligheden for flextur inden for bybusområdet. Arkivfoto: Angelina Owino

Forvaltningen har regnet på flextur det seneste år - og Christoffer Melson vil hellere bruge million på bybusser.

Vejle: 13.901 flexture.

Så mange blev det ifølge Vejle Kommunes beregninger til indenfor bybuszonen i 2018.

Gennemsnitsprisen ligger på 113 kroner, og af det beløb betalte kommunen 76 kroner. Summa summarum løb den kommunale udgift op i lige godt en million kroner.

Formanden for teknisk udvalg, Christoffer Melson (V), har fået beregningerne i forbindelse med et notat om flextur. De administrative beregninger er udløst af teknisk udvalgs omstridte beslutning om at stoppe for flextur internt i bybuszonen.

113 kroner per flextur

Vejle Kommune og Sydtrafik har gennemgået flextur-tallene med følgende resultat:Gennemsnitslængden på en tur inden for byzonen var i 2018 3,7 kilometer.

Gennemsnitsudgiften per tur kan deles i tre dele:


  • Passagererne betaler i gennemsnit 36,77 kroner per tur til vognmanden.
  • Vejle Kommune betaler i snit 45,55 kroner til vognmanden.
  • Vejle Kommune betaler 30,93 kroner per tur i administrationsbidrag til Sydtrafik.

Dermed kostede en gennemsnitlig tur 113,25 kroner indenfor bybuszonen sidste år. Den kommunale udgift var 76,48 kroner per tur.

Kilde: Notat fra Vejle Kommune

Hellere bybus

Forleden citerede Vejle Amts Folkeblad udvalgsformanden for, at han var bekymret for, at ordningen kunne tømme busserne. Men han vil gerne præcisere, at det mere er økonomien bag bybustrafikken, han tænker på:

- Set i forhold til antallet af passagerer i vores bybusser, er det relativt få, der bruger flextur. Men det er dyrt. Reelt set er det jo gratis for kommunen, når en person tager bussen. Den kører under alle omstændigheder. Men hver gang man i stedet vælger flextur, koster det os 76 kroner. Og hvis udviklingen i antallet af flexture fortsætter, vil det gå ud over bybusdriften, siger Christoffer Melson.

Hans regnestykke er baseret på, at der ikke tilføres flere penge til området. Flere kroner argumenterer mindretallet i teknisk udvalg med Socialdemokratiet og SF derimod for. Og spørger man eksempelvis formanden for handicaprådet i Vejle, Peter Skov Jørgensen, vil millionen være en god investering i kommunens kamp mod ensomhed:

- I den ene kommunale forvaltning arbejder man for at forhindre, at ældre og handicappede isolerer sig og bliver ensomme, mens man så i den anden forvaltning fjerner noget, der er med til at afhjælpe ensomhed, siger Peter Skov Jørgensen.

Ikke en taxa

I samme forbindelse gør han opmærksom på, at flextur ikke kan sammenlignes med en taxa:

- Det er jo ikke sådan, at man kan bestille en flextur på samme måde som en taxa. Man må acceptere op til to timers ventetid, siger handicapformanden.

Annonce
Forsiden netop nu
112

Campinghytten var fuld af tyvekoster: Retten udviste de to gerningsmænd

Annonce