Annonce
Læserbrev

Uheldig alliance spænder ben for borgerrådgiver

Lars Jensen. Arkivfoto: Mette Mørk

Læserbrev: Også Hedensted Kommune har uheldige og kedelige sager. Der sker fejl. Måske ikke mange. Men det sker. Og nogle gange klager viljestærke borgere over dét, de oplever som uretfærdigt og forkert.

I andet kvartal i 2019 behandlede Ankestyrelsen eksempelvis 22 klager fra borgere i Hedensted Kommune: 10 blev stadfæstet, men i syv sager blev kommunens afgørelse ændret, mens det i fem andre sager blev besluttet, at kommunen skulle se på sagen en gang til.

Det lyder måske ikke af så meget - selv om tallene viser, at i lidt mere end 50 pct. af klagesagerne, får borgerne medhold.

Men hertil kommer alle de sager, som af forskellige årsager ikke blev realitetsbehandlet i Ankestyrelsen.

Kort sagt er der givetvis hundreder af borgere i Hedensted Kommune, der hvert år føler sig forkert eller uretfærdigt behandlet. Med rette eller urette. Det er ikke sagen her.

Spørgsmålet handler om, hvordan vi både sikrer den enkelte borger en fair og rimelig sagsbehandling, og hvordan vi undgår at spilde en masse ressourcer på klage- og ankesager.

Det Konservative Folkeparti har flere gange foreslået, at Hedensted Kommune ligesom Horsens Kommune opretter en borgerrådgivning, hvor borgerne kan få hjælp til at forstå kommunale afgørelser, få løst konflikter med kommunens ansatte og eksempelvis klage over personalets opførsel, diskrimination etc.

Men vigtigst af alt kan en borgerrådgiver være med til at genetablere dialogen, hvis den er kørt af sporet.

Desværre har byrådsflertallet sagt nej, nej og atter nej. De ser fortsat en borgerrådgiver som en unødig administrativ enhed og satser på dét, de kalder "styrket borgerkontakt".

Det hjælper jo ikke mod forkerte afgørelser og uhøvisk optræden.

Vi kan altså konstatere, at en uheldig flertals alliance mellem socialdemokrater, SF’ere, Dansk Folkeparti og kristendemokrater i praksis ser stort på borgernes ret til en fair og rimelig sagsbehandling i Hedensted Kommune.

Kristendemokraterne er for forslaget, men er det stærkt nok til, at de kan få det gennemført i flertalsgruppen?

Det Konservative Folkeparti vil fortsat kæmpe for, at Hedensted Kommune får en åben borgerrådgivning. Også selv om vi må vente til efter kommunalvalget i 2021!

Annonce
Desværre har byrådsflertallet sagt nej, nej og atter nej. De ser fortsat en borgerrådgiver som en unødig administrativ enhed og satser på dét, de kalder "styrket borgerkontakt". Det hjælper jo ikke mod forkerte afgørelser og uhøvisk optræden.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Hundredvis af jakker i ny pop op-butik

Annonce