Har vi overhovedet kunder i butikken efter coronakrisen, og hvor vil de i givet fald rejse hen?
De spørgsmål optager alle rejsearrangører verden over, og hver især forsøger de at få nogle fingerpeg ad forskellige kanaler. Således også færgerederiet Stena Line, som sendte et spørgeskema ud til over en million kunder fordelt på 11 lande inklusive Danmark. Godt 84.000 svarede.
Blandt respondenterne er generelt en indespærret rejselyst. 78 procent svarer, at de forventer at rejse som sædvanligt eller mere end tidligere. Ser man alene på Danmark, er tallet helt oppe på 87 procent.
En vis forsigtighed spores dog i svarene. 44 procent vil holde sig inden for Europas grænser og 42 procent vil endda "nøjes" med at besøge et naboland. Blandt danskerne topper Sverige efterfulgt af Norge som ønskede rejsemål.
Undersøgelsen er ikke repræsentativ for de 11 landes befolkninger, da spørgsmålene jo er sendt til nogle, der tidligere har benyttet færgetransport, og det skal man have i baghovedet, når næsten to tredjedele svarer, at de vil overveje at vælge færge frem for fly efter coronakrisen.
Nogle rejsearrangører, flyselskaber og hoteller har allerede introduceret gratis ombooking, og det kan meget vel blive en almindelig forbrugerforventning. I hvert fald svarer mere end tre ud fire i Stena Lines undersøgelse, at "fleksibilitet i bookinger er vigtigt eller meget vigtigt". /thor