Annonce
Erhverv

Ung landmand blev leder i transportbranchen

Brian Bech Sørensen elsker sit arbejde og kan godt finde på at arbejde til midnat og tage lørdagene med. Foto: Carsten B. Grubach
Brian Bech Sørensen havde ikke tid til at tage imod den pris, hans chef havde indstillet ham til.
Annonce

VEJEN: Når man træder ind ad døren til receptionen hos K. Hansen Transport, mødes man af en væg med fem diplomer på rad og række: Årets Læreplads 2005, Årets Transportvirksomhed 2004, Årets ITD-virksomhed 2010, Årets arbejdsplads 2001 og Vejen Erhvervsråds Erhvervspris 1998.

Der er ikke plads til flere diplomer, men mon ikke man finder en plads til diplomet for Årets Unge Leder 2020?

Han hedder Brian Bech Sørensen og er kørselschef i det store transportfirma i Vejen.

Det 33-årige ledertalent blev kåret i august af Business Vejen i et tæt opløb med fire andre unge ledere. Og symptomatisk for hans engagement i den familieejede virksomhed med 145 ansatte havde han ikke tid til at møde op og modtage prisen.

- Vi var inde i en rigtig travl periode. Der var fuld knald på alle pumper lige efter sommerferien. Jeg vidste ikke, at jeg var indstillet til prisen, men så kom min chef, Jakob Hansen, ind til mig sidst på eftermiddagen og sagde, at det da godt kunne være, at der var nogle, der ville ringe til mig og sige tillykke. Og gjorde de så.

- Men jeg havde altså ikke tid til at være der. Det var en af de dage, jeg arbejdede til midnat, siger Brian Bech Sørensen.

- Brian er ekstremt arbejdsom, meget perfektionistisk, villig til at lytte og lære nyt, forstår at balancere mennesket ind i lederen, så hans team ledes med empati – og samtidig skubbes mod vores strategimål, skrev Jakob Hansen blandt andet i sin indstilling.

Annonce

Ville være landmand

Selv om både Brians far og onkel arbejder i vognmandsbranchen, var det landmand, Brian ville være efter at have afsluttet 10. klasse:

- Jeg er vokset op på landet og var sikker på, at jeg ville være landmand, så jeg blev faglært landmand og tog også driftslederuddannelsen, og skulle så finde ud af, hvad jeg ville. Men så kom finanskrisen, og tiden var ikke lige til, at jeg skulle være selvstændig landmand.

Planerne om at være selvstændig er begravet, og Brian Bech Sørensen glæder sig i stedet over, at det går forrygende godt i transportfirmaet, der vil udvide med kombineret terminal og en administrationsbygning. Foto: Carsten B. Grubach

- Så jeg tog syv måneder til USA, hvor jeg kørte mejetærsker og var med til at høste fra Texas og op til Canada. Jeg kom hjem juleaften 2009, og lige efter fik min onkel et slagtilfælde, så jeg blev kastet ind i hans vognmandsforretning og passede telefonen der i et par måneder, forklarer Brian Bech Sørensen.

- Da han var på benene igen, kørte jeg lastbil i et halvt år. Jeg søgte et job som disponent hos K. Hansen Transport, men fik det ikke, for jeg havde ikke erfaring nok. Men tre måneder efter ringede firmaet igen og spurgte, om jeg kunne tænke mig at komme i mesterlære som speditør. Jeg tog så en HG på handelsskolen og blev udlært speditør i 2014, fortæller Brian Bech Sørensen, der havde lagt en karriereplan med transportvirksomheden.

Annonce

Elsker sit arbejde

Allerede dengang vakte Brian Bech Sørensen opsigt og blev kåret som Årets talent sammen med en anden lærling fra Odense. Og hos K. Hansen Transport fik han som udlært ansvaret for kranbilerne.

I 2016 blev han teamleder for driftsgruppen, og fra nytår i år har Brian Bech Sørensen været kørselschef med ansvaret for det store transportfirmas mange chauffører og disponeringsafdeling. Et stort logistisk arbejde.

- Jeg elsker det, siger Brian med et eftertryk på atypisk jysk vis.

- Jeg kan godt lide driften og have fingrene nede i den. Det kører på en lidt anden måde end kranbilerne, hvor der er en højere grad af kundeservice, fordi der her er mange specialopgaver. Her er det ikke altid prisen, der er afgørende, men tit det, at man kender den, der står ude i marken.


Jeg har altid været en knokkelrøv og har sagt, at hvis jeg er for dum til at regne den ud, må jeg arbejde hårdere for det.

Brian Bech Sørensen


- Disponering af distributionsbilerne, der skal køre paller ud, er mere mainstream, men det arbejde elsker jeg også, lyder det fra Brian, der tit tager både aftener og lørdage i brug for at blive færdige med sine opgaver.

Annonce

Blomster til konen

Brian Bech Sørensen giver med egne ord tit sin kone, som han har to mindreårige børn sammen med, blomster, og hun kan så glæde siger over, at han så slapper af med familien, når arbejdet er overstået.

- Jeg har altid været en knokkelrøv og har sagt, at hvis jeg er for dum til at regne den ud, må jeg arbejde hårdere for det. Men nu har jeg lært ikke at arbejde hårdere, men smartere (work harder, but smarter, red.). Jeg anede jo intet om stykgods, da jeg blev ansat her, fortæller Brian Bech Sørensen og kommer med en indrømmelse:

-  Jeg har nok lidt svært ved at synes, at andre gør det godt nok. Nej, det er forkert at sige det på den måde - jeg stiller store krav til andre, og jeg vil gerne have, at vi gerne skal organisere os sådan, at vi arbejder samme vej.

Indstillingen til prisen

- Der har aldrig hersket tvivl om, at Brian har særlige kompetencer, skrev Brian Bech Sørensens chef, Jakob W. Hansen blandt andet i sin indstilling af årets unge leder kåret af Business Vejen. ­

- Han blev i 2013/2014 den foretrukne sparringspartner for vores daværende kørselschef, hvor Brian udviste stor forståelse for drift og optimering.

- I 2016 blev Brian forfremmet til teamleder for kørselsgruppen (11 medarbejdere), da den daværende kørselschef fratrådte.

- Hen over de seneste år har Brian fulgt en udviklingsplan med det klare mål, at han skulle forfremmes til kørselschef, ’når tid var’. Dette blev effektueret i november 2019, hvorved Brian har ansvaret for 11 funktionærer og knap 80 chauffører.

- Han har i den grad taget ansvaret til sig, og vokser stort set dag for dag. I 2020 har vi arbejdet meget med kapacitetsudnyttelse, og her har Brian forbedret vores performance med seks procent.

- Brian er og har været på en svær rejse, idet han både skal gå fra elev til chef i samme virksomhed samt medvirke til at drifte en 124-årig virksomhed i transportbranchen, som er ekstremt konkurrence/prisbetonet.

K. Hansen Transport A/S

Jakob W. Hansen, ejer

Brian Bech Sørensen er i gang med at tage en uddannelse inden for ATL – Transportens Lederuddannelse - det sidste af tre moduler færdiggøres her i efteråret, og her har han blandt andet lært, at den samme besked godt kan forstås forskelligt, og at ikke alle lige synes det samme som en selv.

Og så har han erfaret, at det kan være svært at gå fra at være kollega til at være leder med de samme mennesker.

Annonce

Oprindelig plan begravet

Brian Bech Sørensens ambitioner er foreløbig opfyldt.

- Skulle jeg et skridt videre her i firmaet, skulle jeg være medejer, og det har jeg ingen planer om. Den del lader jeg familien Hansen om, siger Brian med et smil.

Årets Unge Leder i Vejen Kommune er i gang med at tage en uddannelse inden for ATL – Transportens Lederuddannelse. Foto: Carsten B. Grubach

Planerne om at være selvstændig er begravet, og han glæder sig i stedet over, at det går forrygende godt i transportfirmaet, der vil udvide med en kombineret terminal og en administrationsbygning på grunden i Vejens østlige industrikvarter.

- Det er det, der gør det fedt at være med til det her, siger Brian, der ønsker at pointere, at han jo ikke havde fået prisen, hvis hans arbejdsgiver ikke havde brugt tid på at indstille ham.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ikast-Brande

Genbrugspladser lukker ikke

Give For abonnenter

Sygepleje-elev under den spanske syge: Jeg stod alene med den døde mand - og alle de andre patienter

Annonce