Annonce
Vejle

Værsgo, Aarhus: Ung arkitekt fra Vejle tegner cyklebane med tag over

Sådan kan det ende, hvis projektet kan blive til noget. Bemærk, at den nuværende cementbane er uden om træbanen, og tribunen eksisterer stadig. Animation: Jesper Asferg Scheel
Han er bidt af cykelsport. Nu viser Jesper Asferg Scheel, ung arkitekt fra Vejle, måske vejen for Aarhus' nye cyklebane.

AARHUS/VEJLE: Cyklebanen i Aarhus er en væsentlig del af det store projekt Kongelunden, som skal omskabe og give mere værdi til de grønne områder omkring stadion, cyklebanen, væddeløbsbanen, Tivoli Friheden og skovene i området.

Aarhus Cyklebane er en varm kartoffel i projektet, fordi nogle ønsker den gamle cementklods fredet.

Men nu dukker et nyt og interessant projekt op.

 Jesper Asferg Scheel står bag forslaget, som er hans afgangsprojekt fra Arkitektskolen i Aarhus. Foto: Bente Binderup, BB-Studio

Den 28-årige arkitekt Jesper Asferg Scheel har som sit afgangsprojekt på Arkitektskolen i Aarhus lavet en overdækket cyklebane. Han bevarer den gamle bane, bygger en ny indvendig og lægger tag over.

Annonce

Passion for cykelsport

- Jeg har altid haft en passion for cykling og syntes, at der er noget mytisk over sporten. Derfor satte jeg mig for at lave dette projekt. Det færdige resultat kan indgå i en eventuel fredning af cykelbanen, siger Jesper Asferg Scheel, der ikke bare har lavet en fantasiprojekt, men været i kontakt med cyklebanens formand og taget hensyn til de krav, der er til en indendørs træbane.

Han har blandt andet været på rundtur på cyklebanen med dens formand Johannes Ollerup Sall. Han har også været i kontakt med flere af landets eliteryttere, blandt andet århusianske Julie Leth.

Gavlen af hallen med buet tag i baggrunden. Til venstre Arena. Animation: Jesper Asferg Scheel
Banen set på langs fra den ene ende. Animation: Jesper Asferg Scheel
Annonce

To baner i forvejen

I projektet skal den nye bane af træ være 250 meter lang.

I Danmark findes i forvejen kun to indendørs baner, begge af træ. Den ene er i Ballerup Superarena og den anden i Odense. Det betyder, at for eksempel århusianske topryttere tager til et af de to steder, når de skal træne på bane.

Jesper Asferg Scheel beskriver projektet med titlen "Round and Round, We Go", sådan:

"Det omsætter den eksisterende velodrome i Aarhus til en moderne indendørs bane. Den nye velodrome er placeret inde i den eksisterende bane, så den bevares. Det gør også tribunen.

Det hele skal dækkes af et halvt transparent tag af polycarbonat, som også omslutter tribunen.

Projektet har til formål at genindføre lidenskab og følelser i cykelsporten. Gennem revitalisering af banecykling og oplevelsen søger projektet at genoplive det drama og de myter, der fik mig og mange andre til at forelske sig i sporten og dens historie.

Selve velodromen og alt udenom er designet i et nyt perspektiv med fokus på både den visuelle og synlige oplevelse."

Annonce

Skal kunne mærke og høre

- Man skal kunne mærke og høre rytterne. For eksempel ligger toiletterne under banen, så man kan mærke vibrationerne og høre rytterne køre ovenover, når man er på vej dertil. Det giver den fulde oplevelse, siger Jesper Asferg Scheel.

Den bestående bane af cement er 333 1/3 meter lang, og der er lige nøjagtig plads til en 250 meter bane inden i den.

- Banen er oval, men smal, så svingene er skarpe og stejle med en vinkel på 45 grader på det højeste. Det bliver intenst at køre der, siger Jesper Asferg Scheel.

Annonce

Forældrene så Tour de France

Han er oprindelig fra Vejle, har boet i Aarhus i otte år, men er flyttet sydpå til Lindved.

- Jeg har interesseret mig for cykelløb, siden jeg var fire-fem år. Blandt andet fordi mine forældre fulgte Tour de France, så jeg har ræset rundt på min cykel med røde prikker, siger han, der har læst historien op om Tour de France helt fra løbets tidlige år.

- Jeg har været tilbage ved dengang, doping ikke var et fyord, men en del af sporten. Der blev skabt historie og resultater, og rytterne var nærmest overmennesker, siger Jesper Asferg Scheel. Med i projektet har han også en tidslinje, der fortæller om timerekorden på bane.

Han har kørt i Vejle Cykel Klub i to år.

- Jeg kom for sent i gang, så det blev ikke til mere, siger han.

I projektet tager han ikke hensyn til økonomi, så han ved ikke, hvad det vil koste at gennemføre.

Annonce

Fedt forslag

Johannes Ollerup Sall er formand for Aarhus Cyklebane. Han har set projektet her og synes, det ser fedt ud.

- Ideelt vil være, hvis den gamle bane ikke bliver fredet, så vi kan begynde at tegne på et blankt stykke papir og lave banen derfra. Projektet her opfylder de krav, der er. Jeg er interesseret i at vide mere om taget, fordi det over banen i Odense er teltagtigt, og det betyder, at der er koldt inden døre om vinteren, og det dur ikke, siger han.

Annonce

Aarhus som cykelby

Aarhus-formanden tror på, at Aarhus kan blive en stor cykelby igen ligesom i 1950'erne.

- Der er en øget interesse blandt publikum, og vi har det, der skal til - trænere, ledere og udstyr. Vi er med andre ord køreklar. Aarhus skal være opmærksom på, at hvis byen ikke får en moderne indendørs bane, kan den ende et andet sted i Jylland. Der er en mangeårig tradition for baneløb i København (nu Ballerup), Odense og Aarhus, og det skulle gerne fortsætte, siger han og understreger, at han håber, den gamle bane ikke bliver fredet.

Han tilføjer, at hvis en moderne bane skal tiltrække publikum, skal den indeholde faciliteter, som moderne mennesker efterspørger, når de går til sportsbegivenheder, museer, koncerter og så videre. Det vil sige gode pladser med fint udsyn, gode muligheder for forplejning og gode toiletforhold. Det er en totaloplevelse.

Her har cyklebanen fået tag på (til højre). Til venstre for den Arena, stadion og øverst væddeløbsbanen. Animation: Jesper Asferg Scheel
Projektet gennemskåret. Animation: Jesper Asferg Scheel
Cyklebanen som den ser ud nu. Foto: Jesper Asferg Scheel
Den nye bane inderst, uden på den tilskuerpladser og uden på dem igen den gamle bane af cement. Tribunen til venstre. Publikum kommer ind i hallen ad trappen i forgrunden. Animation: Jesper Asferg Scheel

Aarhus Cyklebane

  • Aarhus Cyklebane er en 333⅓ meter lang udendørs bane. Cyklebanen er Danmarks største. Den blev indviet i 1940. Den oprindelige tribune blev indviet i 1954, men brændte og blev genopført. Den nuværende er altså ikke den originale.
  • I cyklebanens storhedstid i 1950'erne og 1960'erne holdtes to-tre løb om ugen med 2000-3000 tilskuere.
  • En yngre generation af ledere har sat mange stævner og aktiviteter i gang i de senere år.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

Kaffetørst førte til storbrand på Randbøl Hede: Se skaderne i videoen her

Annonce