Annonce
Vejle

Ved store broulykker: De kan i Norge - hvorfor kan vi ikke i Vejle?

I timevis holdt bilisterne i kø fredag 15. marts i de nordgående spor, da der var sket en ulykke med flere involverede parter på Vejlefjordbroen. Imens var der masser af plads i de sydgående spor. Arkivfoto: Thomas Trondal
Morten Kristensen (SF) efterlyser en permanent løsning, så trafikken kan ledes over i modsatte vejbane ved større ulykker på Vejlefjordbroen.

Vejle: Byrådsmedlem Morten Kristensen (SF) står helt uforstående overfor det svar, transportministeren Ole Birk Olesen har givet på et spørgsmål om Vejlefjordbroen.

SF'eren har bedt sin Christiansborg-kollega, Karsten Hønge, spørge ministeren om muligheden for at lede trafikken over i modsatte vognbane, når den ene vognbane spærres af en ulykke på den trafikerede bro.

Ministeren og Vejdirektoratet afviser muligheden med mindre, at ulykken er så omfattende, at sporet forventes spærret i mere end fem timer, fordi broens faste autoværn først skal skæres åben.

Men hverken minister eller direktorat forholder sig til, om der kan etableres permanente overkørsler, som åbnes i forbindelse med større uheld og ulykker.

- Jeg er aldeles forundret over det svar, som Vejdirektoratet har givet ministeren og dermed Karsten Hønge, og jeg forstår slet ikke, at ministeren vil lægge navn til sådant et svar, lyder reaktionen fra Morten Kristensen.

Hvem siger det skal være nødvendigt at skære i autoværnet? Jeg ser ofte ved tunneller i blandt andet Norge, at man her har etableret muligheder for at komme over i anden vejbane.

Morten Kristensen (SF), byrådsmedlem

De kan i Norge

Han har familie i Norge, hvor han ofte tager op, og her ser han talrige eksempler på permanent etablerede overkørsler, der åbnes efter behov.

- Hvem siger det skal være nødvendigt at skære i autoværnet? Jeg ser ofte ved tunneller i blandt andet Norge, at man her har etableret muligheder for at føre trafikanterne over i anden vejbane. Her er lavet huller og kørespor i autoværnet, og de bliver anvendt, når der er sket alvorlige og langvarige uheld og ved vejarbejde, siger den lokale SF'er.

Det kan løses

I Danmark benytter Vejdirektoratet kun metoden med at lægge trafikken over i ét eller flere af de modkørende spor, når der er vejarbejde på motorvejen. Det undrer Morten Kristensen.

- Sikke en gang gas, at der ikke er indgået en aftale med en specialentreprenør. Meget af det kan løses ved, at det er etableret på forhånd. Det gælder også advarselstavlerne. Det vil tage lidt tid at få på plads, men det kan løses og klart afhjælpe og spare megen tid for bilisterne, siger Morten Kristensen.

Mange bilister valgte som så ofte før at køre af Østjyske Motorvej på grund af kilometer lange køer, og det resulterede i kaos på indfaldsvejene til Vejle - som her på Koldingvej - og nede i midtbyen. Arkivfoto
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Møbelhus: Vejle har fået en Ilva

Annonce