Annonce
Vejle

Vejlensere vil ikke af med Sønderbrogade: 'Det er fuldstændig dybt godnat det, I har gang i'

Lørdag beskrev Vejle Amts Folkeblad, hvordan Vejle Kommune varmer op til at lukke Sønderbrogade, der er en af Vejles mest befærdede veje. Det har skabt stor debat på Facebook. Foto: Mette Mørk
Over 100 brugere har kommenteret lørdagens artikel om Sønderbrogades planlagte lukning. De fleste har svært ved at se det smarte i vejens forlægning.

Vejle: Sønderbrogade skal lukkes for gennemkørende trafik.

Det besluttede et byrådsflertal endegyldigt sidste år, men sagen bliver ved med at spøge. Og spørgsmålet om, hvorvidt en lukning er den rigtige trafikløsning for Vejle, vil med garanti blive diskuteret hele vejen frem til kommunalvalget i november.

Det vil partier som Socialdemokratiet, SF og Konservative sikre. For her er hovedparten af byrådsmedlemmerne imod lukningen og anlæggelsen af en ny forbindelsesvej ind over Posthusgrunden.

Sønderbrogade har i årevis været et knudepunkt i Vejles midtbytrafik, men det skal være fortid, har et byrådsflertal besluttet. Sagen vækker mange følelser og argumenter, viser debatten om vejlukningen på avisens Facebook-side. Arkivfoto fra 1973: Teknisk forvaltning, Vejle Kommune

Lørdag beskrev Vejle Amts Folkeblad den offentliggjorte afgørelse, som i første omgang inddrager det inderste spor af Sønderbrogade til et kommende karrébyggeri på Posthusgrunden.

Afgørelsen skal bane vej for et planlagt mageskifte med bygherren NPV, men lukningen af den trafikerede vej i midtbyen er tilsyneladende ikke købt af de debatlystne læsere, der følger avisens artikler på Facebook.

Annonce

Stole på Vejdirektoratet

Her er artiklen blevet kommenteret mere end 100 gange, og brugerne har svaret på, om de ser lukningen af Sønderbrogade som kaos eller en klog beslutning.

Som i led i byggeriet på Posthusgrunden skal Sønderbrogade (til venstre i billedet) lukkes. Til gengæld anlægges en ny forbindelsesvej tværs over det gamle godsbaneareal (til højre). Arkivfoto

Venstres folketingsmedlem og nu tidligere byrådsmedlem Christoffer Melson, der var med til at stemme lukningen og vejforlægningen igennem, er stort set ene om at tale for en lukning.

- Beregningerne, der er lavet af Rambøll og godkendt af Vejdirektoratet, viser, at det vil forbedre trafikafviklingen markant at flytte vejen en smule og lave to trebenede kryds i stedet for ét firbenet kryds. Så med mindre man hverken stoler på Vejdirektoratet eller Rambøll, er der ikke så meget at diskutere, skriver Christoffer Melson.

Annonce

Lytte til borgerne

Flere henvender sig direkte til Venstre-politikeren, som for eksempel Karsten Ellerup:

- Christoffer Melson: Læs lige samtlige indslag, folk har skrevet. Ikke et eneste positivt. Måske I skulle til at lytte lidt til borgerne. Er fuldstændig dybt godnat det, I har gang i. Det bliver totalt kaos at lukke den vej. Koldingvej, Fredericiavej og Damhaven er allerede proppet i dag, og i fremtiden kommer der kun flere biler, skriver han.


Det er jo hovedgaden ... Hvad tænker de på?

Aase Knudsen, i kommentar til Sønderbrogades lukning


Henrik M. Lomholt kommer med et forslag til Venstre-manden:

- Du kan lave en opinionsundersøgelse i byen og spørge neutralt ud fra en palette af muligheder... Hvis du her får svaret: "Ja! Det er en god plan, der ligger nu", så kan I bare sætte skovlen i jorden, og jeg vil for evigt tie om projektet. Tør du det? spørger han.

Et andet byrådsmedlem, SF's Morten Kristensen, blander sig også i debatten.

- Venstre (asfaltpartiet) vil med magt gennemføre denne vejlukning. Håber, at borgerne husker dette til november og stemmer på de partier, der siger nej til vejlukning, og som i stedet vil bruge de 100 mio. kr. til fornuftige projekter, skriver SF'eren.

Annonce

Flere borgere - mere trafik

En del Facebook-brugere har svært ved at se logikken i at lukke en vej og forflytte den længere hen ad Fredericiavej.

Det gælder blandt andre Grete Kætbak Hansen:

- Hul i hovedet. Trafikken bryder jo sammen, hver gang der bare midlertidig lukkes en vej gennem byen. Kommunen vil gerne have flere borgere i byen. Det giver også mere trafik. Er det bare mig, der ikke helt kan få det til at hænge sammen? spørger hun.

Sofus Larsen er med på, at lukningen af Sønderbrogade forbedrer trafikafviklingen for krydset ved Bryggen.

- Men man skubber problemet 500 meter og forværrer det. Vejles trafik er slem nok i forvejen, og jeg håber de ansvarlige for denne beslutning kommer til at bøde for det. Denne beslutning er taget for at tilgodese køberen af posthusgrunden, da det var et krav fra køberen, at Strøget “forlænges” og derved optimerer deres forretning. Men beslutningen bliver gemt under trafikudvikling, skriver han.

Annonce

Udfordringer må løses

Der er dog også Facebook-brugere, som ser frem til byggeriet på Posthusgrunden.

- Fantastisk med byudvikling. De trafikale udfordringer skal nok blive løst, forudser Karsten Iversen.

Det er Jakob Lønbæk Nygaard Christensen dog langt fra enig i.

- Det værste er, at de forventer. at de kan få folk til at køre via havnen, når den nye vej kommer. Det kan måske også lykkes med få procent. Resten vil så køre nedover banegården, så børn og dårligt gående er i større risiko. Og resten vil fra Fredericiavej fortsætte til Enghavevej og Vedelsgade, som jo også er gearet til megen trafik, skriver han med en vis portion ironi.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
VEJLE

NPV afviser kritikken af Gammelhavn: 'Det bliver en moderne og bæredygtig by for alle aldre'

Egtved

Gourmetrestaurant glæder sig over genåbning: Men en vandskade forsinker det hele to uger

Annonce