Annonce
Jelling

Veterantoget indtager jubilæumsbane: Ruten stiger - antallet af ture falder

Så kommer der igen veterantog til Jelling. Arkivfoto: Sydjyllands Veterantog
Veterantoget mellem Vejle og Jelling er klar til sin 42. sæson - i år på en stejl strækning, der fylder 125 år.

Jelling: "Den skal have en ekstra spand kul."

Sådan lyder et alment brugt udtryk, når man skal beskrive, hvordan det er tid til at øge tempoet. Når veterantoget mellem Vejle og Jelling i juli kommer til at fragte passagerer frem og tilbage mellem de to byer, skal der dog ikke ekstra kul på for at øge tempoet - det skal der for at holde det.

I hvert fald på turen til Jelling, for der går starten "nede" i Vejle, og så ender den på Jelling Station - 104 meter over havets overflade.

- Det er den højest beliggende togstation i Danmark, så fyrbøderne skal arbejde hårdt på sådan en tur. Der skal skovles 500 kilo kul undervejs - det er altså rigtig meget, siger Johannes Gravgaard, der er pressemand for Sydjyllands Veterantog, der står for turene på strækningen.

Johannes Gravgaard selv står ikke med skovlen og fylder kul på, men han er også med på turene som togbetjent.

Johannes Gravgaard hopper endnu en gang på veterantoget som togbetjent, når den kører på de fire søndage i juli. Derudover står han også for presse og PR hos Sydjyllands Veterantog, der står for driften. Arkivfoto

Diesel eller damp

I år kører veterantoget fire daglige ture - to hver vej - på de fire søndage i juli. Sidste år var der syv søndage med ture.

De to første søndage bliver med damplokomotiv og de næste to med diesellokomotiv. Forskellen på de to er ikke voldsomt stor.

- Når du sidder i vognene, er oplevelsen den samme. Men når du står ude på perronen er det anderledes. Diesellokomotivet er stort og rødt, og det brummer, mens damplokomotivet syder og damper lige så stille. Til gengæld kan du tydeligt lugte stenkullene, siger Johannes Gravgaard.

Annonce

Glade for træsæder og åbne perroner

Men det er nu heller ikke diesel og damp, som passagererne primært kommer for.

- Det, vi hører, er, at gæsterne er glade for oplevelsen med at sidde i vognene på de gamle træsæder. "Åh, skal vi nu sidde på de hårde sæder?" tænker nogen sikkert inden, men ergonomisk er de faktisk enormt gode at sidde på. Og så er det selvfølgelig at opleve togturen på de åbne endeperroner på vognene. Så ser man ruten på en anden måde end i et almindeligt tog. Vi kører jo kun 45-50 kilometer i timen, siger Johannes Gravgaard og påpeger, at det også er en oplevelse i sig selv at sidde i vognene.

- De er meget forskellige indeni. En er meget spartansk indrettet, mens en anden er lavet meget smukt med blandt andet lysekroner. Vi har også en vogn, hvor der står en kakkelovn, siger han.

Der er i alt seks vogne koblet på lokomotivet: fem til passagerer og en til gods - blandt andet cykler, hvis man har sådan en med.

En del af oplevelsen med at køre med veterantoget er, at al personale er i historiske uniformer, og at der bruges gamle edmonsonske togbilletter. Thomas Edmondson var manden, der opfandt billet-betalingssystemet. Arkivfoto
Annonce

Vikingemarked og 125-års jubilæum

Den første søndag med togture er 7. juli under Vikingemarkedet i Jelling, og derfor giver billetten til den ene af de to ting rabat på den anden. Dernæst følger to almindelige søndage, inden den sidste søndag, mere præcist 28 juli, også er speciel.

Her markeres det nemlig, at strækningen mellem Vejle og Give fylder 125 år. Derfor kan man få en udgave af magasinet Togfløjten med gratis. Den indeholder 13 temasider om strækningen, så toginteressere kan få hele historien med. Magasinet skal købes på andre dage.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Byggeaffaldet tårner sig stadig op i Højen, selv om virksomheden betaler tusindvis af kroner i bøde hver måned:  'Vi er i fuld gang med at løse problemet'

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Vejle

Se video: Gigantiske mængder af sten bliver plumpet i Vejle Fjord: Her skal kunstige rev skabe liv

Navne For abonnenter

Maria så Phillips lille hjerte blinke, men en måned efter var alt forandret: Vi er mange, der mister et barn, før det overhovedet er et 'rigtigt' barn

Kultur

Kan du løse gåden: Den kan tale, den kan skrive. Hvad er den? Preben giver dig svaret - og løfter sløret for et par nyheder

Erhverv

Fastfood- og salatkæde i vækst vil til endnu en jysk by: Men den mangler en vigtig ting for at kunne åbne

Minister til udkanten: Hvis I vil have en legeplads, skal I levere vindmøller og solceller

Vejle

Se videoen: Margit havde ikke strikket i 35 år - så blev hun draget af den gule farve og lægger nu sidste hånd på en 300 kvadratmeter stor og 600 kilo tung førertrøje

Alarm 112 For abonnenter

De brølende 70'ere: 'Hit med pengene': Sparekasserøver var rystende nervøs

For abonnenter

Randers-gigant har minus på 70 millioner og to topfigurer er væk: Men ny direktør vil udvide og ansætte flere

Erhverv For abonnenter

Populær café mister forpagter efter seks år: Ét særligt problem får Dorthe til at give op, selv om der er gæster nok

Jørgen Olsen efter brors kræftsygdom: Den gamle cirkushest i mig skal videre

Kultur

Advarsel: Jelling har ingen veje: Tag hellere toget - med rabat

KLUMME For abonnenter

Sidste festivaltur med skipper Charlie ved roret

Kultur

Musikfestival passerer 650.000 gæster i år - så mange var vi og her er hovednavnene år for år

Annonce