x
Annonce
Vejle

- Vi er eddermame nødt til at stå sammen

En del af bestyrelsen hos City Vejle. Fra venstre er det Peter Heide Wessel, Mikkel Niess, Kamilla Schoopp, Claus Wædeled, Michael Panayotis, Søren Søltoft Holmboe og så to kvinder, der ikke er en del af bestyrelsen, men som varetager den daglige ledelse og administration af City Vejle, nemlig Lene Poulsen og citychef Marianne Jeppesen. Yderst til højre er det Kenneth Bechmann, der også er med i bestyrelsen. På billedet mangler bestyrelsesmedlemmerne Claus Brændgaard, Dorthe Falcher, René Aarby Sørensen og Orla Dambo. Foto: Mette Mørk


Midtbyen - Netværk og sammenhold.

Det er nøgleordene for det arbejde, bestyrelsen i City Vejle har planlagt det kommende års tid, og det lyder måske lidt som hyggelige fyraftensmøder og fælles fester, men det er ikke just sådan, formand Michael Panayotis lægger det frem.

Selvom City Vejle kan fremvise et glimrende regnskab for 2015 og desuden oplever medlemstilgang, er der masser af udfordringer at tage fat om, og det stiller krav til ikke bare cityforeningens bestyrelse og ledelse men også til butikkerne, slår han fast.

De kommende år vil detailhandelen generelt opleve markant øget konkurrence fra internethandel, og samtidig kan butikkerne i Vejle med stor sandsynlighed se frem til et større lokalt pres, når planerne på posthusgrunden bliver ført ud i livet. Uanset hvordan det projekt lander, vil det således med stor sandsynlighed omfatte flere nye butikker, som direkte konkurrerer med de etablerede forretninger i midtbyen.

En analyse fra Institut for Centerplanlægning (ICP) viser, at midtbyen risikerer at miste omsætning for op mod 345 millioner kroner frem mod 2019. 114 millioner som følge af øget konkurrence fra nethandel og 231 millioner som direkte konsekvens af planerne på posthusgrunden. I 2015 omsatte butikkerne i midtbyen for samlet 1,92 milliarder kroner, så 345 millioner svarer til ikke mindre end cirka 18 procent. Det kræver handling, pointerer Michael Panayotis.

Man kan ikke alt selv

- Derfor er det helt afgørende, at vi får skabt netværk, hvor butikkerne kan få vigtig viden og blive rustet til fortsat udvikling. Det er alfa og omega i detailhandelen, at man ikke tror, man ved og kan det hele selv, men det er der ikke nok fokus på i butikkerne. Det er en af de ting, vi skal ind og arbejde med, fortæller formanden.

- Hvis man har udfordringer i sin butik, er det vigtigt, at man har nogle at sparre med, men i en travl hverdag, hvor alting går meget stærkt, kan det være svært at finde overskuddet til det. Det er vi helt klar over, og det skal vi tage hånd om. Hvad er det, der skal til for at få skabt det overskud, så butiksansatte og forretningsdrivende bliver bedre til at komme ud over rampen, spørger han uden at have svaret endnu.

Det håber han og resten af bestyrelsen at finde i en nær fremtid, og et af de tiltag, bestyrelsen forventer at sætte i søen, er koblet op på City Vejle Akademiet, hvor cityforeningen i samarbejde med Campus Vejle tilbyder butikkerne efteruddannelse.
- Akademiet er kommet godt i gang, og vi får positive tilbagemeldinger, ikke mindst vedrørende de netværk og sammenhold der bliver skabt, så det vil vi gerne bygge videre på. Det kan være med eksempelvis bootcamps, kurser og uddannelser, der er målrettet etablerede virksomheder, og som giver dem konkrete værktøjer til at udvikle forretningen yderligere, siger Michael Panayotis.
Annonce

Kvantitet og kvalitet

Et andet håndtag, City Vejle er nødt til at dreje lidt på, hvis midtbyen på sigt skal kunne stå distancen, er antallet og kvaliteten af de aktiviteter og tiltag, der er med til at gøre centrum mere indbydende, og som kan tiltrække kunder fra nær og fjern.

- Det er stadig omdrejningspunktet for os, konstaterer formanden.

I den forbindelse er samarbejde også helt afgørende, mener han. Og der er allerede taget et stort skridt med etableringen af tre BID-udvalg (Business Improvement District), hvor forretningsdrivende, City Vejle, udlejerne, beboerne og kommunen arbejder sammen om at udvikle forskellige områder af midtbyen.

- Vi synes, vi er blevet bedre til at planlægge i samarbejde med butikkerne, så de i højere grad bliver en del af aktiviteterne og derfor også får mere ejerskab af dem. Et godt eksempel er brudeløbet. Det plejer at begynde ved middagstid, og derfor har gaden typisk været spærret af fra omkring klokken 11.00. Vi blev gjort opmærksomme på, at det ikke er hensigtsmæssigt, når det nu netop er her sidst på formiddagen, at butikkerne normalt har mest travlt, og derfor flyttede vi brudeløbsstart til 13.30. Så tjener løbet jo virkelig sit formål. Det trækker folk til byen, og de kan nå at shoppe i ro og mag inden løbet, siger Michael Panayotis.
Den form for tæt samarbejde skal der mere af. Også med udlejerne, og dem der ellers ejer ejendomme i midtbyen, pointerer han. Det er afgørende i forbindelse med afvikling af aktiviteter, hvor der er brug for strøm og for at hænge det ene eller andet op i facader og gavle.

For få medlemmer

Hvis man spørger Michael Panayotis, er samarbejdet på kryds og tværs i midtbyen altså helt afgørende for, hvordan handlen i de eksisterende butikker kommer til at udvikle sig i de kommende år.

I den forbindelse er der flere sten på vejen, som City Vejle skal have ryddet væk, og en af det helt store er, at alt for mange butikker stadig ikke er medlem af City Vejle. Formanden anslår, at cirka 30 procent af butikkerne i midtbyen har valgt at stå udenfor.

- Det er for mange. Kurven er knækket her i Vejle, og vi har oplevet medlemstilgang, men vores ambition er altså højere end 70 procent. Vi skal have de sidste med, og det er en af vores største udfordringer. Men hvis vi skal udvikle vores midtby, og hvis vi ikke skal tabe til blandt andet nethandlen, så er vi eddermame nødt til at stå sammen, og det kan vi blive bedre til, konstaterer Michael Panayotis.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Når Danmark står sammen hver for sig

Danmark

Overlæge: - Det er fortrinsvis de unge og raske, vi har i respirator

Annonce