Annonce
Debat

Vind og Sikær: De borgerlige partier stod i spidsen for forringelsen af togdriften Vejle-Struer

Birgitte Vind. Pressefoto
Annonce

Læserbrev: I december 2020 overtog Arriva driften af strækningen Struer-Vejle. Det betød, at to morgenafgange faldt bort.

Siden hen har debatten om morgentoget bølget frem og tilbage. Gang på gang kan man læse i VAF, at lokale venstrepolitikere tager afstand fra forringelserne.

Martin Sikær Kristensen. Pressefoto

Det undrer. Måske har de glemt, at baggrunden for Arrivas køreplan er en aftale fra 2017, der blev indgået under den tidligere borgerlige regering.

Venstre, Konservative og Liberal Alliance har selv stået i spidsen for aftalen, der sendte togtrafikken i Midt- og Vestjylland i udbud.

Samtidig har man ikke, da de daværende trafikplaner blev vedtaget, hørt et eneste ord fra lokale venstrefolk om, at de var skeptiske.

Tværtimod har det helt siden Anders Foghs tid været en besættelse for Venstre at skabe konkurrence på så mange offentlige områder som muligt.

Det var også et decidereret mål for den daværende VLAK-regering. Det fremgår helt entydigt af deres regeringsgrundlag, hvor der står:

"Regeringen ønsker en markant udvidelse af brugen af udbud i jernbanetrafikken. På kort sigt ved at udvide det kommende genudbud i Midt- og Vestjylland (…)".

Derfor bør de borgerlige politikere også stå ved, at de sad for bordenden, da det blev besluttet at sende strækningen i udbud og sløjfe de to morgenafgange mellem Struer og Vejle.


Socialdemokratiet var med i trafikaftalen. Men det står klart, at udliciteringen ikke er født i vores baghave.

Birgitte Vind og Martin Sikær


Socialdemokratiet var med i trafikaftalen. Men det står klart, at udliciteringen ikke er født i vores baghave.

Vi har personligt endnu til gode at få øje på et eneste sted, hvor udlicitering ikke har haft en negativ konsekvens for den samlede service.

Derfor er det heller ikke klogt at udbyde flere togstrækninger. Opgaven bør bevares på fællesskabets hænder.

Når man udliciterer og sender i udbud, er det ofte med det formål at få den samme ydelse til billigere penge. Konkurrencen skal gøre, at man får den ønskede vare eller ydelse til den billigste pris.

Det har også konsekvenser for den kontrol, man som politiker efterfølgende har for f.eks. togafgangene. Men det er ikke sådan bare lige at rulle tilbage, for en tilbagerulning kan kun hentes i fællesskabets kasse.

Derfor må Venstre og de borgerlige partier stå ved de problemer, de selv har skabt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce