Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Åben Opel til sommerlandet

: Automatgear passer til den dovne kørsel, som bilen er bedst til. Motoren har 170 hestekræfter, men Cascada er en tung bil, så den flytter sig i et roligt tempo. Foto: Jens Høy

Åben Opel til sommerlandet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Test. Opel Cascada har potentiale til at blive en klassiker. Bilen er funktionel, men instrumenteringen begynder at virke bedaget i en bil, hvor man ellers tager det roligt.

Der er længere og længere mellem de åbne nyheder i bilernes verden. Måske har du glemt det, men Opel bygger stadig mærkets Cascada, der blev lanceret i 2013. Den har alt, hvad en afslappet cabriolet skal have, og en uge med bilen efterlader et indtryk af en åben vogn, som har potentialet til at blive en klassiker.

Bilen har efterhånden over fire år på bagen, men det opdager man først, når man sætter sig bag rattet, for udefra er Cascada stadig en smuk bil med elegante linjer. Målt på størrelse er den i klasse med biler som Audi A5, men priserne er langt mere spiselige, selv om der ikke er samme status og prestige forbundet med en åben Opel.

Den nye Audi A5 koster i runde tal 200.000 kr. mere, men kan du nøjes med den mindre A3 Cabriolet, så matcher priserne mellem Cascada og Audi A3. Cascada bygger på en Astra, men har elementer fra Insignia, så der er hentet dele fra alle hylderne.

 

Fakta
Opel Cascada Cosmo 1,6T aut. 170Fire stjerner ud af seks

Pris testbil: 541.570 kr. (incl. ekstraudstyr)

Testbilens grundpris: 465.000 kr.

Billigste Cascada koster fra 395.000 kr.

Forbrug: 13,7 km/l (Eu-norm)

CO2 per km: 172 gram

Grøn ejerafgift, halvårlig: 1770 kr.

Motor: Firecylindret motor på 1,6 liter

Ydelse: 170 hk

Effekt: 280 Nm (overboost) ved 1650-3200 omdr./min.

Topfart: 219 km/t.

0-100 km/t.: 9,9 sek.

L/B/H: 470/184/144 cm 

Ældre fornemmelse

Vi kører Cascada med 1,6-liters motor, automatgear og 170 hestekræfter, hvilket er en afslappende kombination. Bilen er forholdsvis tung, og det hjælper ikke meget at lægge speederen ned, for Cascada er ingen sportsvogn. Den er en rendyrket cruiser, hvor det handler om at synke lidt ned i sæderne og slappe af i en åben oplevelse.

Heldigvis går det an at sidde lavt i bilen, og så er man uden generende træk op til ca. 120 km/t. på en varm sommerdag med vindafviseren på plads over de to enkelte bagsæder. De to pladser gør, at bilen i praksis kan bruges med taget på til transport af fire personer over kortere afstande.

Selve tagfunktionen er fuldt på højde med de bedste producenter, mens åbning og lukning sker stort set lydløst og i fart op til ca. 50 km/t. Det tager 20 sekunder og betyder, at bilen er god til danske sommerdage, hvor det regner det ene øjeblik, mens solen 10 minutter senere hamrer ned. Taget kan i øvrigt åbnes og lukkes med nøglen på afstand.

 

Isoleret kaleche

Cascada har, uanset motor og udstyr, den samme kaleche i Danmark, og den er der ikke gået på kompromis med. Der er tale om en fuldt isoleret konstruktion, hvor støjdæmpningen sikres af et særligt lag af polyesterfleece, der er syet ind mellem det ydre og indre lag af kalechen. Det giver også bedre varmeisolering.

Selve kalechens elektrohydrauliske mekanisme er testet 15.000 gange. Det svarer til 10 års brug med fire åbninger/lukninger dagligt. Teknikerne hos Opel har givetvis arbejdet hårdt med testarbejdet, efter at den sidste åbne Astra Twintop, som havde stålfoldetag, kørte af samlebåndet i 2011, for moden fordrer nemlig stofklud igen. Med Cascada er det også slut med at håndvaske den åbne bil, for Opel anbefaler, at man kører bilen i normal vaskehal, som om bilen var med helt traditionelt ståltag.

Der, hvor Cascada kommer lidt til kort, er i instrumenteringen. Her er der dømt lidt altmodisch stemning med røde analoge displays, selv om den centrale skærm for så vidt er helt up to date. Bilen har også en vrimmel af knapper.

 

Supersæder

Nu er den slags jo et spørgsmål om vane, og i stedet for helt moderne instrumentering har bilen Opels gode sæder, der kan indstilles i alle retninger. Det er de berømmede AGR-sportssæder, som også har læderindtræk, og som både ergoterapeuter og deltagerne roser, når vi på redaktionen hvert år kårer årets firmabil, og Opel stiller op med sæderne i en af firmabilsduellanterne. Det er dog sjældent at se den slags sæder, der koster små 15.000 kr. ekstra, i en cabriolet. Men hvorfor ikke? Hatten af for det, Opel.

 

Udstråling på vejen

Sæderne har forøvrigt også ventilation og en easy entry-funktion, der koster 11.000 kr. ekstra. Og så er AFL-forlygter med 10-punkts lysprogram også et plus. Her trykker alderen dog, for den helt nye Astra kan fås med full LED-forlygter, mens du også skal bløde 15.000 kr. for navigationsanlægget.

Det kan gøres helt gratis i den nye Astra, som har Apple CarPlay og Android Auto - som dog endnu ikke virker herhjemme - fra mellemniveauet, Enjoy. Men den har hverken den åbenlyse udstråling og fornøjelse ved at køre med taget nede, som Cascada byder på.