Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Bilafgifter tåler ikke lang accelerationstid


Bilafgifter tåler ikke lang accelerationstid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Min gode gamle Volvo S80 nærmer sig langsomt, men sikkert 300.000 kilometer på tælleren. Ikke, at det har rørt bilen synderligt, men min fornemmelse af at skulle se mig om efter en ny kommer snigende. Men som bilkøber og dermed også sælger af den brugte er det mærkelige tider. Siden det for snart en lille måned siden kom frem, at regeringen pønser på at sænke registreringsafgiften, har jeg og mange andre latente bilkøbere drømt søde drømme. Og det kunne være rart, om drømmene ikke snart kunne omsættes i praktisk planlægning.

- Vi skylder bilforhandlerne og Danmark, at der kommer ro omkring det her på en måde, hvor danskere har mulighed for at købe en ordentlig, trafiksikker bil, sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) den 28. august. Sådan er det ikke gået, meldingerne er blot blevet mere forvirrende, og tiden går. Som bilkøber skal man ikke nyde noget lige nu. Det vil være dødssygt at købe en bil, som pludselig bliver mange tusind kroner billigere på grund af lavere registreringsafgift. Lease og dermed binde sig en kontrakt tør man heller ikke rigtig. Lavere registreringsafgifter bør jo udløse en lavere leasingydelse.

Men drømmene har vi da lov at have. Regeringens første udspil udløste den sædvanlige jammer om, at de rigeste ville blive tilgodeset mest. Og simpel procentregning betyder jo, at de dyreste biler får det største prisfald. Selv glædede jeg mig over, at udspillet blandt andet gav et prisfald på 100.000 kroner på en BMW 5-serie eller en Mercedes E-klasse. Og hvad ville det ikke kunne betyde for leasingprisen? Jeg har også en leaset Peugeot 3008, som koster omkring 3900 kroner om måneden. Det kunne være sjovt at se, hvad der kan fås for de penge efter en afgiftsomlægning. Måske kan man få et lidt mere sexet køretøj for pengene, selv om Peugeoten er en absolut dejlig bil.

Bagsiden af medaljen er selvfølgelig, at lavere priser på nye biler gør ondt på brugtvognspriserne. Det bekymrer også mig, som helst skal have noget for Volvoen. Jeg skal nok sørge for en velstemplet servicebog, radioen fast indstillet på P1, nye måtter og et klistermærke fra en golfklub i bagruden, så bilen nærmest oser af at have haft en blid og omhyggelig ejer. Det skulle være godt for brugtprisen, men det indhenter næppe tabet ved en afgiftsomlægning.

Uanset hvad er det bedst, at omlægninger af bilafgifter kommer som et lyn fra en klar himmel. Bilen er danskernes største investering efter boligen, og det dur ikke at lamme både købere og sælgere i ugevis ved at forhandle for åben mikrofon. Husk det til en anden gang, kære politikere.

Om ikke andet er der én god ting ved usikkerheden om bilpriserne: Mens de politiske forhandlinger står på, er der så stille ude hos forhandlerne, at det må være nemt at få en prøvetur ...