Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Fantastisk hurtig forhjulstrækker

Motoren er ikke ændret - de 10 hk ekstra er primært hentet via ny udstødning.

Fantastisk hurtig forhjulstrækker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er mindst to spørgsmål, der rejser sig, når man ser den nye Honda Civic Type R: Er 320 hk for meget i en forhjulstrækker, og hvorfor hulen har den tre udstødningsrør?

Det er kun halvandet år siden, at Honda lancerede den første Civic Type R med turbolader. Men på grund af et modelskifte er der allerede en ny version på gaden. Chefingeniøren er undervognsspecialisten Hideki Kakinuma, der har masser af racerblod i årerne. Han var også chef på den 10-cylindrede Honda NSX, som desværre blev skrottet i finanskrisens slagterum.

Fælles for Civic Type R og den skrottede NSX er dog, at de er skabt med et hav af testtimer på Nürburgrings Nordsløjfe. Den nye Type R tog da også rekorden tilbage ved at barbere mere end tre sekunder af tiden fra VW Golf GTI Clubsport S, der havde skåret tre sekunder af tiden sat af den forrige Civic Type R. Jo, der er krig i klassen for ekstremt hurtige GTI-biler.

Er 320 hk så for meget i en forhjulstrækker? Hvis du har prøvet en ældre forhjulstrækker med 200 hk eller mere, så kender du fænomenet "torque steer", hvor der skal korrigeres på rattet under kraftig acceleration. Det behøver du ikke her. Selv med 320 hk og 400 Nm kører Honda Civic Type R 100 pct. ligeud under fuld acceleration.

Men er vi nu ved grænsen for effekt på en ren forhjulstrækker? spurgte min kollega Flemming Haslund under præsentationen. Det svarede Hideki Kakinuma på:

- Nej, grænsen er ikke nået for, hvad der er brugbart i en forhjulstrækker. 380 hk vil f.eks. ikke være noget problem. Problemet er momentet, men kun i første og andet gear. De 320 hk er primært tallet i Civic Type R, fordi det er den ydelse, vi kan ramme, uden at bilen bliver for dyr.

Og prisen for Civic Type R er høj nok i forvejen. Den koster med sine 564.000 kr. stort set det samme som en Ford Focus RS, der stiller med 350 hk og firehjulstræk. VW har ikke en GTI Clubsport på programmet lige nu, og Renault importerer stadig ikke Megane RS. Seat Leon Cupra kan næsten det samme med en startpris på 100.000 kr. mindre. Men spørgsmålet er, om det reelt betyder noget - mærkepræferencer betyder næsten alt i denne type bil.

 

Fakta
Honda Civic Type R R4.Tre stjerner ud af seks

Motor: 1.996 ccm Turbo

Ydelse: 320 hk v. 6500 o/min.

Moment: 400 Nm v. 2500 o/min.

Topfart: 272 km/t.

0-100 km/ t.: 5,7 sek.

Forbrug: 13,0 km/l

Køreklar vægt: 1380 kg

Mål i cm: 456, 188 og 143

Bagagerumsvolumen: 420-1209 liter.

Pris: fra 564.000 kr.

 

Det er nyt: En hellt anden undervogn, men uafhængige ophæng bagpå. 38 pct. stivere karrosse. Tre drivemodes - komfort, sport og R+. 10 hk mere - nu 320 hk. Omdrejningsmatch ved nedgearinger. Nyt svinghjul giver mere respons.

Meget bedre under nedbremsninger

Under præsentationen blev vi lukket ud på Lausitzring i nærheden af Dresden, og der er nogle klare forbedringer i forhold til tidligere. Den nye Civic har et langt mere avanceret baghjulsophæng, og det kan mærkes. F.eks. sejlede forgængeren ret meget under hårde nedbremsninger over 170 km/t. - det problem er helt elimineret.

Den nye Type R er et ekstremt effektivt våben til en racerbane. Måske næsten mere effektiv, end den er sjov, selv om den reagerer perfekt og med overskud, uanset hvor hårdt du går til den. For hvor en Ford Focus RS, der næsten koster det samme, har fået firehjulstræk og driftmode, så er Honda Civic "bare" blevet hurtigere. Og det er målet, når man spørger Kakinuma-san:

- Firehjulstræk er ikke det rigtige værktøj til en hurtig trackday-bil. Det ville gøre bilen tungere og dyrere uden at gøre den hurtigere på banen.

Hvad er der egentlig med de udstødningsrør? Den netop udgåede model var en fornøjelse at køre på Nürburgring, men ikke nogen fornøjelse at køre dertil. Den var stenhård, og ved motorvejsfart var der en konstant og lidt enerverende brummen. Det sidste skulle faktisk blive bedre med det tredje udstødningsrør. Forklaringen er, at det midterste rør laver en forbindelse længere inde i udstødningen for at forbedre flowet. Ved normal kørsel kommer der en lille smule luft ud af røret, og ved fuld gas trækkes der luft ind gennem røret. Det er en sjov forklaring, men effekten er vist minimal.

Type R brummer stadig meget ved 110 og 130 km/ t., men det bliver dog mindre længere oppe. Forklaringen på det tredje rør er snarere, at det ser fedt ud, og Kotaru Yamamoto indrømmer da også, at det opstod i designafdelingen, men at ingeniørerne fandt ud af at bruge det tredje rør til noget.

 

Nu med komfort

Den gamle model var stenhård. Altid. Nu har Honda tilføjet Comfort-mode, så dæmperne bliver noget blødere, når du skal køre lange stræk - dine nyrer vil takke dig. Desuden sidder du nu fem centimeter lavere, hvilket er godt for fornemmelsen af bilen.

På landevejen er Civic Type R dog stadig en rå børste, men den er let at styre, og selv om den ligner en bølle, så er den det langtfra. F.eks. kan du godt glemme at lave hjulspin - Continental Sportcontact 6 i størrelsen 245/30 R20 i kombination med et avanceret forhjulsophæng og et mekanisk spær omsætter alle kræfter til fremdrift.

Konklusionen på den nye Honda Civic Type R er, at den er bedre end den gamle på alle punkter. Den leverer varen og er stadig den mest dedikerede over-GTI på markedet, og her handler bilvalget meget om mærkepræference. Heldigvis måske, for en Ford Focus RS koster cirka det samme, men giver dig firehjulstræk og en hurtigere tid fra 0-100 km/t. Men den er langsommere rundt på Nürburgring. Så er det, du må vælge, om du vil være hurtigst på banen (på en tørvejrsdag), eller om du vil være hurtigst til hverdag.