Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Gennemført mikrobil, men prisen løber op

Interiøret er helstøbt og ligner mere noget fra en bil, der er en klasse større. Aircondition koster dog dyrt.

Gennemført mikrobil, men prisen løber op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Kia Picanto holder på det sikre og har masser af kvaliteter. Men prisen bliver høj, når du skal have aircondition om bord.

De tider, hvor de helt små mikrobiler nærmest solgte sig selv, er forbi. Danskerne vælger nemlig i højere grad biler i den lidt større miniklasse, og det giver mere kamp om pladserne blandt de mindste.

Kias våben er en ny generation af Picanto. Modellen er blevet bedre udhulet og har fået en diskret designopdatering med mere kantede linjer, mens der under huden er sket meget i modellen, der i soliditet nærmest opleves som en nedskaleret version af den ligeledes nye Kia Rio.

Det sker til priser fra 95.000 kr. for en basismodel med 67 hk motor og automatisk nødbremse, der bremser bilen helt med en hastighed på op til 80 km/ t. Men uden aircondition, så skal vi nemlig købe mellemversionen, Comfort, med tilvalg af aircondition, eller den dyreste Advance, og så ryger vi hurtigt en snes tusinde kr. op.

Vi tester Picanto med Advance-udstyret til en pris af 115.000 kr. plus ekstraudstyr til yderligere 14.000 kr. Det betyder, at vi befinder os i samme luftlag som klasselederen VW Up og den fine Opel Karl.

 

Fakta
Kia Picanto 1,0 AdvanceFire stjerner ud af seks

Pris: 128.996 kr. plus levering

Forbrug: 25,6 km/l

CO2 per km: 89

Grøn ejerafgift: 310 kr. halvårligt

Motor: Trecylindret benzinmotor på 1,0 liter

Ydelse: 67 hk

Moment: 96 Nm/3500 omdr.

Topfart: 161 km/ t.

0-100 km/t.: 14,3 sek.

L/B/H: 360/160/149 cm 

Stribe udstyrsmuligheder

Picanto var i forvejen en af de bedre mikrobiler, og den nye model understreger dette. Den er med sin rummelighed, sikre køreegenskaber og mulighed for en stribe avanceret sikkerheds- og ekstraudstyr objektivt den bedste bil i klassen. Mens forgængeren i en udstyrsversion med aircondition til omkring 100.000 kr. så sent som i foråret solgte som kold is på en varm sommerdag, er det sværere at få danskerne til at give de 115.000 kr., når du kan få VW Up med kold luft et par tusinde kr. billigere og endda til 100.000 kr. i en Karl og den rummelige koncernfætter Hyundai i10. Noget, som understreges af, at importøren få måneder efter introduktionen allerede har lanceret kampagnemodellen Advance Edition til 116.000 kr. med ekstraudstyr for 12.000 kr. med i prisen.

Men lad os gå om bord i bilen, der holder mål med forgængeren, men bygger på en ny platform. Det giver mere plads i kabinen og et større bagagerum, der nu vokser fra de beskedne 200 liter til 255 af slagsen og på den front overhaler koncernfætter Hyundai i10, som ellers har været den største i klassen.

En udfordring er dog en meget dyb brønd og dermed høj læssekant, som kan afbødes ved at hive dobbeltbunden, der altså opdeler bagagerummet, op.

 

Gode sæder

Indstigning og kabine er regulær. Bag rattet har du en god siddestilling med godt udsyn. Det er hjulpet af solide sæder og rigtige nakkestøtter i modsætning til Up, hvor de er integrerede i sædet, mens Karl også har rigtige nakkestøtter. Det gribevenlige læderrat kan dog stadig kun stilles op, ikke også frem og tilbage.

På bagsæderne er der pænt med plads til to, du kan opgradere med seler til tre personer for 5.000 kr. ekstra. Det går an for en kort tur. Men klassen taget i betragtning er der hæderligt med luft heromme for dem, der rent faktisk vil bruge bagsæderne. 

Øjet skuer et instrumentbord med et såkaldt flydende display på toppen. Det har i testbilen en lidt gnidret, lille skærm. Men du kan udbygge med ekstraudstyr som bl.a. syv-tommers skærm med Tom-Tom-navigation og Apple CarPlay, bakkamera, nøglefri start og elindklappelige spejle. Det er udstyr, som tidligere var forbeholdt de større biler og på den måde er med til at løfte overliggeren i klassen. Finish og kvalitetsoplevelse i kabinen er i orden og gedigen, men ikke prangende.

Den trecylindrede motor på 67 hk har stadig en fræsende charme og gør sig bedst i bytrafikken, mens formkurven falder på motorvejen. Hvis du pendler, så tag den firecylindrede 1,2-liters motor på 84 hk, der nok koster 12.000 kr. ekstra, men så automatisk har plads til fem om bord. Forbruget for 1,0-liters motoren, 25,6 km/l, er godkendt.

 

Stabil på vejen

Det er dog mest på vejen, at den lille bil kommer til sin ret. Den ligger stabilt som en større bil og giver på den måde et løft til mikroklassen.

Ved præsentationen i spanske Barcelona på glat asfalt oplevede vi Picanto som særdeles støjsvag. Med 130 km/ t. på slidte jyske motorveje skal du dog stadig regne med et vist støjniveau - det er trods alt en mikrobil. Det er en bil med en komfort, du sagtens kan køre langt i, uden at det bliver anstrengende. Her kan kun VW Up, Hyundai i10 og Opel Karl reelt være med.

På bundlinjen er Kia Picanto en bil, der bestemt ikke har noget at skamme sig over. Importøren skal bare lige file lidt på priserne, så sidder den lige i skabet. Køberne til de prisfølsomme mikrobiler går nemlig langt mere op i pris og udstyr frem for, om det er en ny model, der kører en tand bedre end den gamle.