Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Hyundai i 30 med ambitioner i Golf-klassen

Vi tester i30 med en ny benzinmotor med 120 hk, som har det lidt svært med en ganske tung bil.

Hyundai i 30 med ambitioner i Golf-klassen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Koreanske Hyundai er klar med den nye i30 som et stærk kort i Golf-klassen. Mellemklasse-modellen byder på god kvalitet og højt komfortniveau, men den er ikke helt oppe at ringe.

Den seneste Hyundai i30 kan gå en runde med de bedste konkurrenter fra Europa uden at blive tabt bag en golfvogn. Designet vinder hverken priser for opfindsomhed eller nytækning, for i30 minder nærmest om en mellemting mellem Opel Astra, Peugeot 308 og VW Golf. Men den er pæn og nydelig.

Vi tester den særdeles veludstyrede i30 1,0 T 120 hk Premium til 269.995 kr., men du kan få samme motor i en basismodel fra kun 199.995 kr. og med aircondition, men ikke så meget mere. Den yderst velfungerende skærm på otte tommer er standard fra udstyrsniveauet Trend, der starter ved 239.995 kr.

 

Fakta
Hyundai i30 1,0 T 120 hk PremiumTre stjerner ud af seks

Pris: 269.995 kr. plus lev.

I30: fra 199.995 kr.

Forbrug: 20,0 km/l

CO2 per km: 120 g

Motor: 1,0 benzinmotor med tre cylindre og turbo

Hk: 120/6000 o/min.

Nm: 170/1500 o/min.

Topfart: 190 km/t.

0-100 km/t.: 11,1 sek.

L/B/H: 4,34/1,80/1,46 cm.

 

DOMMEN

Det er ganske imponerende, hvor langt de koreanske bilmærker er nået på få år. Den nye Hyundai i30 er ingen undtagelse, for den har alverdens sikkerhedsudstyr og moderne benzinmotor med tre cylindre og turbo. Den er først og fremmest komfortabel og støjsvag, men ikke nogen køredynamisk oplevelse. Den lille motor har også lidt svært ved den ganske tunge vogn, og så er prisen på en Hyundai i30 efterhånden også kravlet i vejret. Det bliver til tre stjerner, som er den gennemsnitlige bil.

Fin kabine

I kabinen har i30 fået et kæmpe løft - især på layoutet af instrumentbordet, hvor knapper og reguleringer i højere grad er anbragt vandret frem for lodret, som man ellers ser det på biler fra Østen. Det ser mere eksklusivt ud.

Affjedringen er meget komfortorienteret. I30 er ikke sat i verden for at slå omgangsrekorder i rundkørsler, men derimod for at suge ujævnheder op og gøre din køretur behagelig. Og det er den. Faktisk er koreaneren en af de mest komfortable. Den er til gengæld på ingen måde underholdende at køre, faktisk lidt kedelig, ikke mindst fordi en høj vægt og en lidt brystsvag motor gør accelerationen ved lave omdrejninger svag. Merprisen for en 1,4 motor med 140 hk er 20.000 kr., så her kan man overveje at spare lidt på udstyret til gengæld for en ordentlig motor.

 

Støjsvag

Lydkomforten er til gengæld god. Umiddelbart er i30 mere støjsvag end de fleste af konkurrenterne og selvfølgelig med de kendte fem års garanti.

Testbilens udstyr er klart det mest omfattende i testen: Her er der navigation, full LED-lys og bakkamera, mens alle i30 bl.a. har automatisk nødbremse som standard, som desværre ikke reagerer over for fodgængere. I kabinen er der fint med plads både foran og på bagsædet, mens bagagerummet med 400 liter også ligger i den pæne ende, og den endnu mere rummelige stationcar har premiere hos forhandlerne nu.