Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Intet slår en stor stationcar


Intet slår en stor stationcar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye BMW 5-serie Touring er så vellykket og beviset på, at den klassiske stationcar lever i bedste velgående.

Sport har altid været et tillægsord, der har klæbet til BMW's 5-serie. Til gengæld har de færreste nævnt ordet plads. Men BMW trodsede fordommene med stationcar-udgaven af 5-serien i 2010. Denne gang var stilen nemlig ikke gået ud over rummeligheden, og det er denne filosofi, som tyskerne bygger videre på med den seneste generation af den populære firmabil.

Selvfølgelig har BMW også bibeholdt modellens særkende: at bagruden kan åbnes separat, så man let kan smide en pose ned i bagagerummet. Arkitekterne har også ladet taget skråne så meget, at højden i bagagerummet ikke er det primære, hvorfor bagagerummet fortsat er en del mindre end i en Mercedes E-klasse, men trods alt rummer respektable 570 liter og selvfølgelig kan udvides til 1700 liter, når bagsæderne lægges ned. Det kan for resten ske helt automatisk, når man trykker på en knap, og det er standardudstyr.

Indretningsarkitekterne har også fundet på en smart anordning, så der er plads til bagagerumsadskillelsen nede i et hulrum, hvis man skal fylde rummet helt op til randen. Præcis, som det er tilfældet med den allerede lancerede sedan, tilbyder den nye Touring også lidt ekstra plads til rejsende bagi, hvor designerne har gjort sædefladerne længere, så man ganske enkelt sidder bedre. Bagsædet giver også plads til fastgørelse af op til tre barnestole. Selv sanktbernhardshunden og barnevognen er der plads til i den praktisk anlagte Touring.

Førersædet giver også vidt spillerum for gode kørestillinger for store og små. Principperne er dog fortsat præcis de samme: Stil og udseende har lidt højere prioritet end den blotte og bare rummelighed, så er det plads, man er ude efter, er en langt billigere Skoda Superb Combi faktisk et bedre valg, men også kun, når det gælder plads.

Den nye 5-serie Touring er den femte i rækken af 5-serie stationcars. Bilen står skarpere og mere sportsligt, selv om den er vokset en lille smule på alle ledder. Til Europa BMW 5-serie Touring er en af de få modeller, der stort set udelukkende er udviklet til det europæiske marked, hvor der fortsat er købere til de ekstra rummelige stationcars i en tid, hvor mange ellers sadler om til en højere suv. En stationcar har traditionelt et større bagagerum, og det er lettere at montere og ikke mindst nå op til en tagboks. Over halvdelen af kunderne vælger en Touring, og i Tyskland er det faktisk 60 procent af 5-serie-køberne.

Vi kører to forskellige motorer og er slet ikke i tvivl om valget, hvis man har mulighed for at vælge den fornemme 530d: et tungt punch på speederen, og du kunne lige så godt befinde dig i en rumfærge på vej op fra Cape Canaveral. Jo flere omdrejninger, desto mere myndigt brummer den sekscylindrede dieselmotor med 265 hk. Det her er speed for firmabilisten. Vel at mærke med hele den pukkelryggede om bord.

 

Fakta
BMW 520 D TouringFem stjerner ud af seks

Beskatningsmæssig værdi: 544.890 kr.

Forbrug: 23,8 km/l, EU-snit

CO2 per km: 114 g

Motor: 2,0 diesel med fire cylindre

Hk: 190/4000 o/min.

Nm: 400/1750 o/min.

Topfart: 225 km/t.

0-100 km/t.: 7,8 sek.

Vellyd

De seks cylindre gør, at den brummer veloplagt og sportsligt. Både inde og ude hører man, at der er tale om sekset mekanik. Den større motor får paradoksalt nok den store 5'er til at virke lettere og mere adræt end den mindre, firecylindrede, 520d, som vi også prøver, fordi den ganske enkelt er mere uanstrengt.

Når det er sagt, er jeg godt klar over, at de fleste må nøjes med den lille med 190 hk, og det skal man ikke være så ked af. Den er uhyre effektiv, føles hurtig nok, men når bare aldrig samme grad af overskud og lækker lyd som storebror.

Til gengæld er den væsentligt billigere i beskatningsmæssig værdi: BMW har sat den til 544.890 kr. mod 659.890 kr. for den kraftige variant, begge med automatgear og bl.a. navigation med om bord. Prisen er dermed cirka 35.000 kr. højere end for den tilsvarende sedan. Alternativt er der også to benzinmotorer, 530i med 252 hk og 540i, der har 340 hk.

 

Højt komfortniveau

Begge modeller har en udsøgt komfort. Selv om testbilerne kører med store hjul, får selv større lapninger af asfalten ikke ejernes dobbelthager til at dirre. Og på de krogede ruter finder den målbevidst rundt i bulede sving - på den klassiske BMW-facon, hvor man skal arbejde med den lidt tunge styring, medmindre man investerer i den dynamiske integral-styring, der giver en lettere kørsel.

Den gennemførte stil fortsætter indenfor, hvor instrumentbordene smyger sig umærkeligt om føreren, og hvor designerne har pisket de karakteristiske BMW-kendetegn frem, f.eks. med det lidt bombastiske cockpit, der er drejet ind mod føreren, men topmoderne med digitale instrumenter som standard, mens markedets nok bedste betjeningsskærm, der kan betjenes med berøring via drejeknap eller såmænd også delvist ved at gestikulere på en bestemt facon, koster ekstra.

Her er der bl.a. full LED-forlygter, integreret navigation (den mest simple af slagsen), fartpilot, 17-tommer alufælge og parkeringssensorer. Og når dankortet nu er fremme: Vil du have fat i det mere finurlige grej som kørselsassistent, hvor du kan slippe rattet og lade bilen styre selv, koster det 51.000 kr. oveni. Men det lyder regningen på, hvis man vil opleve, hvor fremragende 5-serien faktisk kan være.