Ny forening vil tale elbilejernes sag

Martin Messer Thomsen er talsmand for FEDL, der vil være et alternativ for FDM. Foto: Julian Mackie

Ny forening vil tale elbilejernes sag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der kan melde sig mange spørgsmål, hvis tankerne går i retning af elbil. Forenede Danske Elbilister vil være alternativ til FDM og gøre det lettere at eje og vælge elektriske biler.

Ny teknologi kræver nye svar. Det er et af udgangspunkterne for en forholdsvis ny forening, som står klar til at hjælpe nuværende og måske kommende elbil-ejere med de mange spørgsmål, som kan melde sig, når benzin eller diesel skal skiftes ud med batterier.

Navnet er Forenede Danske Elbilister, forkortet til FDEL, der tæller 700 medlemmer, og som har en hotline, der kan rådgive ved den daglige brug, men også ved køb af ny eller brugt elbil.

- Vores fornemste opgave er at hjælpe folk med de udfordringer, de måtte have. Det kan være omkring opladning eller rækkevidde, siger Martin Messer Thomsen, der er talsmand for FDEL, og fortsætter:

- Vi gennemgår både folks behov og økonomien ved køb af elbil. Nogle ønsker måske at køre elbilen som en almindelig bil og på motorvej, hvor de så skal være opmærksomme på, at det koster meget på rækkevidden ved hastigheder over 110 kilometer i timen. Mens andre kører på landevej og har tid at afsætte en halv time til opladning undervejs.

FEDL
Forenede Danske Elbilister (FEDL) er en forbruger- og interesseorganisation, der har som formål at udbrede kendskabet til elbiler og påvirke samt understøtte løsninger, der får flere elbiler på vejene - og dermed aktivt hjælper til med at fremme den grønne omstilling i Danmark. Det koster 400 kroner om året at være medlem. Ved køb af en Nissan Leaf medfølger medlemskab.FDEL blev i sin tid oprettet af ejere af den hedengangne Renault Fluence-elbil. De kom i klemme, da organisationen Better Place, som stod bag sammen med Renault, kastede håndklædet i ringen. Efter at ejerne havde forhandlet en salgspris på plads med Renault-importøren, blev foreningen oprettet.

Herhjemme findes også Dansk Elbil Alliance, der med branchechef Lærke Flader har været aktiv i debatten om elbiler og især afgifter. Men det er mere en brancheorganisation for virksomheder, der arbejder med elbiler.

Politisk debat

Han mener, at der er en klar berettigelse for en rendyrket forening for elbilister - der svarer til den store forening Elbil Norge med 60.000 medlemmer - frem for en mere bred organisation som FDM.

- FDM varetager også de fossile bilers interesser, og kommunikationen bliver mudret, når de ikke kun taler elbilejernes sag, siger Martin Messer Thomsen og påpeger:

- Vi kan se, at FDM ved test ikke har den dybde og viden, der skal til. Især omkring opladning, som er noget, der betyder meget for ejere af elbiler. Vi prøver tingene grundigt af i praksis og henter erfaringer fra vores 700 medlemmer. Det er vigtigt, at man har en vis erfaring at trække på, når der er tale om ny teknologi.

Det handler også om politik og vilkår som blandt andet ladestandere.

- Vi håber klart på at kunne få en fremtrædende rolle i den debat, der vil blive i omstillingen til elbiler herhjemme, siger Martin Messer Thomsen.

Hos FDM mener Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom, at hans forening også rummer netop elbil-ejerne.

- Vi har medlemmer, som ejer elbiler, og en kæmpestor viden om elbiler. Vi tester elbiler efter samme standard, som vi tester benzin- og dieselbiler, og vi tester også batterier og ladebokse, siger Ilyas Dogru, som pointerer, at FDM også arbejder politisk.

- Men vi har lidt mere helhedsblik på tingene end bare elbiler. Vi taler ikke kun elbillejernes sag, men er for alle bilejere. Derfor taler vi måske ikke så nørdet, men lidt mere afdæmpet om elbilerne, siger Ilyas Dogru.

Ny forening vil tale elbilejernes sag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce