Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Peugeot i front - men VW er størst

Polo er en af de modeller, som er med til at trække salget i top hos VW. Selv om der er en ny model lige om hjørnet. Foto: VW

Peugeot i front - men VW er størst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bilsalget sætter ny rekord i både juni og første halvår. Her er Volkswagen i massiv føring som mærke, hvor over hver anden var en VW, mens Peugeot 208 er den mest solgte model.

Nye rekorder - sådan tegner billedet, når vi ser på antallet af nyindregistrerede biler. Ikke alene for juni, som er den måned i nyere tid, hvor der kom plader på flest biler, men også for hele første halvår af 2017. I tørre tal blev der skruet plader på små 24.000 biler i juni.

Det er et tal som er et mulehår større end i samme måned i fjor, mens vi skal tilbage til maj 1997 for at finde et salgstal, der er større. I hele perioden blev der indregistreret godt 124.000 biler, hvilket er pænt, når der til sammenligning blev solgt 223.000 biler i rekordstore 2016.

 

Bilsalgets top 20 januar-juni
1. Peugeot 208 5.583 stk.2. Nissan Qashqai 3.877 stk.

3. VW Polo 3.689 stk.

4. Up 3.651 stk.

5. VW Golf 2.820 stk.

6. VW Passat 2.726 stk.

7. Toyota Yaris 2.721 stk.

8. Renault Clio 2.692 stk.

9. Citroën C1 2.609 stk.

10. Opel Astra 2.464 stk.

11. Ford Fiesta 2.276 stk.

12. Toyota Aygo 2.236 stk.

13. Skoda Octavia 2.204 stk.

14. Peugeot 308 2.122 stk.

15. Citroën C3 2.096 stk.

16. Hyundai i10 2.092 stk.

17. VW Touran 2.087 stk.

18. Skoda Citigo 2.028 stk.

19. Suzuki Baleno 1.915 stk.

20. Kia Picanto 1.845 stk.

Kilde: De Danske Bilimportører

Hver anden er en VW

Det er den gamle kending Peugeot 208, som ligger helt i front med et salg godt 5600 biler i første halvår, mens Nissan Qashqai takket være et godt kampagnesalg først på året af den udgående model før faceliftet lander som nummer to med cirka 3900 biler.

Herefter kommer en sværm af VW-modeller, der med Polo, Up, Golf og Passat liggende som nummer fire, fem, seks og syv sætter sig på en stor del af sendefladen og desuden har en Touran liggende på en 17. plads. Og selv om vi også finder Peugeot 308 på en 14. plads, dominerer VW totalt med små 13.000 biler, eller langt over hver anden nye bil.

Det skyldes bl.a. nye modeller som den faceliftede Golf, der er godt prissat, gang i privatleasing og kort leveringstid på visse modeller. Det er især bemærkelsesværdigt, at Polo, som synger på sidste vers, før en afløser kommer senere på året, stadig sælger så godt. Også de udgående modeller af Ford Fiesta, Kia Picanto og Toyota Yaris, som har stået midt i et omfattende facelift, har solgt godt. Så bare prisen er rigtig, er der kunder i butikken.

 

God købekraft

I første halvår har mikrobilerne fortsat tabt terræn på bekostning af miniklassen, mens mellemklassen holder skansen, og firmabilsklassen er gået en tand tilbage.

Der er flere årsager til, at danskere køber flere biler, lyder det fra Gunni Mikkelsen, som er direktør for De Danske Bilimportører:

- Vi har en lav ledighed, et øget behov for mobilitet og en god samfundsøkonomi og reallønsfremgang, hvilket er med til at drive det høje bilsalg. Samtidig ser vi også en masse nye tilbud i markedet, som f.eks. privatleasing med lav udbetaling, hvilket medvirker til, at det er blevet nemmere at skaffe sig adgang til en ny bil, siger Gunni Mikkelsen.

Han peger på, at der ved de seneste to finanslove har været afgiftsnedsættelser, som er slået helt igennem på priserne til bilkøberne. Tendensen er nemlig, at både firmabilskunder og almindelige privatforbrugere fastholder deres bilbudget, så de på den måde får mere bil for pengene.

- Vi møder mange købere, som har et reelt transportbehov, der matches af lidt større biler, og samtidig vil forbrugerne gerne være økonomiske i deres valg. Det kan i dag fint lade sig gøre ved at udskifte den noget ældre bil med en ny større bil, som forurener mindre og er mere sikker, siger han. 

- Danskerne har en meget stor appetit på nye biler, og vi oplever stor efterspørgsel på biler i alle størrelser. De mindre biler udgør dog stadig størstedelen i Danmark, men salget viser, at det er alle typer kunder, der er ude og købe bil - den lidt større familie, de yngre førstegangskøbere og firmabilisterne, lyder det fra Gunni Mikkelsen.