Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Skoda med store armbevægelser

Den nye Skoda Kodiaq er fabrikkens første syvpersonersbil. Den er stor og kører virkelig behageligt. Fotos: Christian Schacht

Skoda med store armbevægelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Test. Kodiaq er første Skoda med plads til syv. Bilen er moderne, komfortabel og velkørende, men så efterspurgt, at ventetiden er et stort problem.

Hvor mange personer kan der proppes ind i en Skoda? Indtil for nylig et ganske overflødigt spørgsmål, for tjekkerne har aldrig haft en bil med plads til mere end fem. Nu kan forhandlerne dog frejdigt svare syv personer, deres bagage og måske en hund.

Sjældent har en bil timet sin ankomst med tidsånden så perfekt. Alle vil have de store suv'er, og antallet af familier med sammenbragte børn har vel aldrig været større. Så en kæmpe Skoda-suv med plads til hele den pukkelryggede må vel være et hit? Ja, og så meget, at det stort set er umuligt at skaffe sig et eksemplar af den nye Kodiaq, medmindre du har lyst til at vente 8-12 måneder og har en halv mio. kr., der skal til, for de billigste versioner af tjekken er slet ikke til salg i Danmark endnu.

Nuvel, vi tester selvfølgelig den nye Kodiaq alligevel og det som Style 2,0 TSI 180, dsg 4x4, altså med topudstyret Style, 1,8 benzinmotor og turbo, automatgear og firehjulstræk. Der er så også tale om en Skoda til 520.000 kr. mens der ikke foreligger oplysninger om den skattemæssige værdi på denne version, men en tilsvarende, bare med 150 TDI-motor, ligger på 440.000 kr.

Først næste år kommer de billige versioner med mindre udstyr og manuelt gear, og flere kun med forhjulstræk, der vil bringe prisen ned i nærheden af 300.000 kr.

Uanset udstyr er der tale om en stor Skoda, der med sine 4,7 meter i længden kniber sig forbi en Audi Q5 i længden og klart trumfer fætrene Seat Ateca og VW Tiguan, i hvert fald indtil sidstnævnte kommer i en syvpersoners udgave.

I Kodiaq byder den tredje sæderække på regulær plads, så de fleste lige kan knibe sig ind på sæderne. Når du sidder på tredje række, er det dog lidt vanskeligt at få skubbet anden række frem, så du kan komme ud. Designet er lavet, så A-, B- og C-stolperne er ganske opretstående, og det giver formidabel loftshøjde som i en feriehytte, og man ville kun blive mildt overrasket, hvis den tjekkiske præsident pludselig steg ud fra Kodiaqs overdådige bagsæde.

Ellers er Kodiaq blottet for østbloknostalgi. Bag rattet har vi aldrig siddet i så indbydende en Skoda: Bortset fra lidt hård plastic hist og pist er finishen fuldfed, måske ikke helt så gedigen som i Volkswagen Tiguan, som den i store træk deler teknik med, men absolut godkendt.

Hjertet i betjeningen er den store otte-tommer farveskærm med Ipad-lignende overflade og glas, der går helt ud til kanten. Det ser lækkert ud, men betjeningen kunne godt savne nogle faste knapper til de mest elementære ting.

 

Fakta
Skoda Kodiaq Style 2,0 TSI 180, dsg 4x4Fem stjerner ud af seks

Pris: 520.000 kr. Beskatningsmæssig værdi: Ikke oplyst

Forbrug: 13,5 km/l

CO2 per km: 170 g

Grøn ejerafg. halvår.: 1770 kr.

Motor: 2,0 benzinmotor med turbo

Hk: 180/3900 o/min.

Nm: 320/1400 o/min.

Topfart: 205 km/t.

0-100 km/t.: 8,2 sek.

Mål (L/B/H): 470/188/167 cm.

Med træk på alle fire må Kodiaq trække op til 2500 kg.

Stort bagagerum

Med tredje sæderække i brug er der plads til 250 liter i bagagerummet, og med tredje sæderække fældet ned i gulvet er der op til 650-835 liter, alt efter hvor sæderne står, for de kan nemlig skubbes frem og tilbage. Samtidig har Skoda dørbeskyttere, der selv springer frem ved åbning, som vi også har set hos Ford Focus. I princippet en god idé for at undgå, at døren ridser nabobilen, men anordningen larmer, når den klikker på plads og giver en billig fornemmelse.

Hvordan bilen kører? Aldeles glimrende, tak. Vi fornemmer dog tydeligt bilens størrelse i forhold til de mindre søskende fra Seat og VW, så Kodiaq er først og fremmest en stor og komfortabel bil. Men hvorfor også lege sportsvogn i en stor suv? Alene med sin størrelse lægger Kodiaq op til en afslappet kørestil, hvor man mere flyder end farer af sted, mens man således glider overlegent gennem landskabet.

Teknikken fungerer dadelfrit. Motoren med 180 hk og turbo har godt med overskud både til hurtige accelerationer og kvikke overhalinger, og sammenspillet med dsg-gearet er der ikke noget at udsætte på. Men det er klart, at den tunge bil med benzinmotor sluger meget benzin, og det er også tilfældet her, og jeg ville personligt gå efter den 25.000 kr. dyrere diesel med 190 hk.

Betyder motorkraften og træk på alle fire hjul ikke så meget for dig, er der en Kodiaq med 150 hk benzinmotor til 456.000 kr. og en 150 hk diesel til 480.000 kr.