Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

VW med fest og farver i ny høj klasse

Den nye VW T-Roc er næsten samme størrelse som en Golf, men højere og et nyt bud i klassen af de høje crossovere. Den kan bl.a. personificeres med tofarvet lakering. Foto: VW

VW med fest og farver i ny høj klasse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Volkswagen T-Roc skal konkurrere mod stilige høje biler som Toyota C-HR og Nissan Juke og viser mere spændstigt design fra det tyske mærke.

Det skal være slut med det stilige, underspillede bankmandsdesign hos VW, som nu vil slå et slag i bolledejen med den nye T-Roc, der er en crossover i Golf-størrelse, og dermed sigter man mod konkurrenter som Nissan Qashqai og koncernens egne Seat Ateca og Skoda Karoq, men stilmæssigt mere nærmer sig Toyota C-HR og den mindre Nissan Juke samt premium-biler som Audi Q2 og Mini Countryman.

Med andre ord en høj bil, hvor det praktiske er pakket ind i festlige og futuriske rammer med en nærmest coupéagtig skrånende taglinje. Det er til fulde lykkedes med modellen, som læner sig op ad den todørs konceptbil T-Roc Concept, der blev vist i Genève tidligere på året. Den nye firedørs-model, som rammer tidsånden spot on, lander herhjemme sidst på året, hvor det forventes, at startprisen vil ligge på 250.000-260.000 kr. for T-Roc med den mindste 1,0-liters TSI-motor på 115 hk.

Hvis den pris holder, har modellen potentiale til at blive et danskerhit. Den vil således også være med i feltet, når Årets Bil 2017 skal findes.

Fakta om T-Roc
Navnet T-Roc har med T'et tråde til Tiguan og Touareg, mens Roc refererer til det engelske ord "rock", der både kan betyde klippe og at rykke ved noget. Klippen henviser til terrænegenskaberne, mens bilen skal skubbe til markedet, lyder det fra VW.I Europa bliver den nye suv produceret på fabrikken i portugisiske Setúbal ved Lissabon. Senere starter også produktion i kinesiske Foshan, der ligger ved Macao og Hongkong. Næsten 80 pct. af de små kompakte suv'er sælges nemlig i Europa og Kina. Men Brasilien, Indien, Rusland og USA er på vej. VW vurderer, at produktionen af de små kompakte suv'er på verdensplan i de næste 10 år vil stige fra 6,4 millioner eksemplarer til 10,6 millioner biler årligt.

God plads

Trods de kantede linjer er modellen ifølge VW godt udhulet og byder på god plads til fem personer samt pænt bagagerum på 445 liter. Helt i tidens ånd vil T-Roc kunne bestykkes med masser af udstyr, som både gør den mere personlig og premiumagtig. Det kan for eksempel være med tofarvet lakering eller en R-line-pakke.

Ekstraudstyrslisten omfatter også bl.a. adaptiv undervogn, digital instrumentering, infotainment, panorama-glastag og Full LED-forlygter. Indendørs er instrumentbordet præget af store glasflader, hvor en otte-tommers berøringsskærm er standardudstyr. Det gælder også adaptiv fartpilot, lædermultifunktionsrat og sikkerhedsudstyr som nødbremse med fodgængergenkendelse, linjevogter og multifunktionsbremse, der bremser bilen ved kollision.

Motorprogrammet spænder over benzin- og dieselmotorer med turbo og indsprøjtning fra de 115 hk til 190 hk - og selvfølgelig den nye 1,5-liters TSI-benzinmotor, der i første omgang her er på 150 hk. I den høje model, der også vil kunne fås med 4Motion-firhjulstræk og DSG automatgear med dobbeltkobling.