Veteranbiler: Mød den nye årgang 1984

Peugeot 205 GTI er en af de sjoveste og mest velkørende biler, der nogensinde er produceret ifølge Peter Clausen, redaktionschef på Motor Classic. PR-foto

Veteranbiler: Mød den nye årgang 1984

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bilerne fra 1984 fylder 35 år i år og bliver dermed fuldgyldige veteranbiler i juridisk forstand. Vægtafgiften falder, og det samme gør afgiften ved import. Vi har kigget på den nye årgang af veteraner og fundet en række guldkorn.

Der er ikke særlig mange biler fra årene omkring 2000, som i dag får folk til at vende sig på gaden. Ville du vende dig om efter en Nissan Almera Tino eller en Alfa Romeo 147? Nej vel.

Men når biler når 30-års-alderen, har nogle af dem den der magiske effekt på bilentusiaster. Så går de fra at være halvgamle og ligegyldige til pludselig at diske op med nyfunden x-faktor.

Tag en bil som Saab 9000, der fylder 35 i år. Jeg var svært begejstret for den som barn i 1980'erne, men i 2005 ville jeg ikke have rørt den med en ildtang.

I dag derimod er den igen begyndt at blive mere og mere tilforladelig i mine øjne. Dens rene linjer og den gode historie om, hvordan den blev udviklet sammen Lancia Thema og Fiat Croma, og hvordan de mest potente Saab 9000 accelererede med, hvad der mindede om samme fart som jægerflyene med samme navn.

Det fanger min interesse, og jeg ville til hver en tid vende mig om efter en Saab 9000, hvis jeg så den i trafikken. Og det er det, de fleste veteranbiler kan, og derfor er de interessante - også ud over de økonomiske fordele, der følger med et ejerskab af en bil, der opnår veteranstatus.

Eksperternes favoritter
Peter Clausen, redaktionschef på Motor Classic: Peugeot 205 GTI Et af de allerstørste GTI-ikoner nogensinde og meget svær at komme uden om, når vi snakker 84-nyheder. GTI-makeuppen med rød staffage og ikke mindst kabinen med det knaldrøde gulvtæppe understreger årtiets til tider temmelig hårdtpumpede designstil, men dengang var det simpelthen lige i øjet, og den bil drømte jeg mange hede drømme om midt i 80'erne. Og så er 205 GTI med sin næsten ufatteligt velafstemte undervogn også stadig en af de sjoveste og mest velkørende biler, der nogensinde er produceret. Priserne er steget kraftigt på det seneste, men 205 GTI byder stadig på ekstreme mængder køreglæde til prisen. Ferrari 288 GTO Mange ville nok pege på Ferrari Testarossa, der også kom i 84 og dannede skole med sit brutale design, ikke mindst de markante "gæller" i siderne - og så har den jo 12 cylindre. Men jeg har nu altid haft en svaghed for den sjældne GTO og dens potente, brutale udstråling. Nok har den "kun" en 2,8-liters V8, men da den blev skabt til motorsportens Gruppe B, har den altså også to turboer og 400 hk. Den kom ganske vist aldrig i kamp, men med en topfart på 305 kilometer i timen var den en af verdens absolut hurtigste gadebiler. Og en kostbar raritet: Kun 272 blev bygget, og GTO handles i dag til velvoksne tocifrede millionbeløb. Toyota MR2 Til den tredje og sidste bil vaklede jeg længe mellem BMW M635 CSi og Toyota MR2. Men selv om BMW-coupéen med M1-motor også er en af mine absolutte favoritbiler, vælger jeg alligevel Toyota MR2 og dens overbevisende udførte koncept med en hverdagsduelig centermotorsportsvogn til overkommelige penge og med driftssikkerhed som en - ja, Toyota. Resultatet var så vellykket og velkørende, at MR2 er fast inventar på diverse lister over 80'ernes bedste sportsvogne overhovedet, og hvis du ser, hvor meget den hypes på de sociale medier for tiden, er jeg ikke et øjeblik i tvivl om, at priserne er godt på vej til at eksplodere. Henrik Dreboldt, motorredaktør på Berlingske: BMW M635 CSi Der findes ikke rigtig nogen biler, der ligner en haj mere end sådan en fuldfed og sushi-rå BMW M635 CSi. I virkeligheden kunne jeg godt leve med en almindelig 6-serie, men topmodellen M635 CSi, der blev lanceret i 1984, har samme legendariske rækkesekser som BMW's første superbil, M1, og det gør den i sig selv attråværdig. Den havde 24 ventiler og ydede 286 hk, og det var tæt på vanvid i 1984. Det rakte til en topfart på 255 kilometer i timen og en 0-100-tid på 6,4 sekunder. Skoda Rapid Med risiko for at blive sat på hjul og stejle gad jeg faktisk godt have fingrene i sådan en Skoda Rapid 130 fra 1984. Bortset fra dens lavstatus-image i sin samtid gør den det hele rigtigt. Det er en coupé med hækmotor og baghjulstræk - akkurat som Porsche 911. Motoren var en 1,3-liters-maskine, der i topversionen ydede 58 hk og 97 Nm. Det er mindre end mindste Volkswagen Up, men med en kampvægt på lige over 850 kg var den en decideret fjervægter. Den havde en fem-trins manuel gearkasse, skulle bruge omkring 17 sekunder på at nå 100 kilometer i timen og topfarten var lige over 150 kilometer i timen. Mercedes-Benz W124 Nu har Peter jo valgt den MR2, der også prydede min liste, så i kreativitetens navn må jeg ty til mit fjerdevalg. Det er Mercedes-Benz W124. Jeg har touret rundt i Sydafrika i forgængeren W123, og W124 er bare bedre på alle parametre. Den var både lettere, mere aerodynamisk og med det klassiske tårnhøje sydtyske kvalitetsniveau. Jeg ville vælge coupé-versionen 230 CE, ikke fordi jeg ikke hellere ville have den 6-cylindrede 300 CE, men den kom først i 1988. W124 fortsatte i produktion helt frem til 1997, hvor der var produceret næsten 2,6 millioner eksemplarer. Siden købte sydkoreanske SsangYong rettighederne til designet, og med et modificeret design blev den solgt under navnet SsangYong Chairman helt frem til 2017.
Ferrari lancerede både Testarossa og denne forrygende Ferrari 288 GTO i 1984. PR-foto
Ferrari lancerede både Testarossa og denne forrygende Ferrari 288 GTO i 1984. PR-foto

Outreret årgang

Bilåret 1984 bød på en række nyheder, der siden hen har indtaget prominente pladser i automobilens historie. Mercedes lancerede afløseren til den udødelige (det ved enhver, der har været i Libanon) model W123, Renault introducerede MPV'en Espace, og Opel sendte den futuristiske Opel Kadett E på gaden.

Jeg har mine egne favoritter, og så har jeg allieret mig med Peter Clausen, redaktionschef på Danmarks førende blad om klassiske biler, Motor Classic, for at få hans bud på nogle af de fedeste biler fra årgang 1984.

Overordnet set betragter Peter Clausen 1984 som en spændende automobilårgang.

- Generelt synes jeg, at 1984 var en ganske glimrende årgang, der illustrerer 80'er-strømningerne med masser af sport og til tider temmelig outreret design vældig godt. Hvis du kaster et blik på nogle af 84-bilerne og påklædningen og frisurerne i en jævnaldrende musikvideo med for eksempel Duran Duran, Wham! eller Spandau Ballet, er sammenhængen ikke så svær at få øje på. Men jeg er måske også lidt farvet af, at jeg fyldte 18 år og fik kørekort i netop 1984. Mit hår har dog aldrig været så outreret som i bemeldte videoer, siger han.

Toyota MR2 er med sin centermotor konstrueret som en superbil, men til en pris, hvor alle kunne være med. PR-foto
Toyota MR2 er med sin centermotor konstrueret som en superbil, men til en pris, hvor alle kunne være med. PR-foto

Veteranforvirring

I virkeligheden er hele veteranbilsbegrebet blevet en anelse bøvlet, efter at regeringen pillede ved det for et par år siden. For det er rigtigt, at biler, der er mere end 35 år, nyder godt af lavere afgift ved import, og vægtafgiften falder til det kvarte. Men allerede når en bil fylder 30 år, får den de første veteranbilsfordele i kraft af længere synsintervaller.

Forklaringen på, hvorfor lovgivningen ikke er synkroniseret, fortaber sig i Skatteministeriets bureaukrati, men det betyder, at veteranstatus opnås ad to omgange. Vi forholder os dog her til de biler, der har fået pladen fuld og opnået alle fordelene ved veteranbilsstatus - altså bilerne fra 1984.

Mercedes W124 er forløberen til vore dages E-Klasse, og den var en revolution ved introduktionen i 1984. PR-foto
Mercedes W124 er forløberen til vore dages E-Klasse, og den var en revolution ved introduktionen i 1984. PR-foto
BMW M635 CSi var hajen på gaderne med den 286 hk stærke superbilsmotor fra BMW M1. PR-foto
BMW M635 CSi var hajen på gaderne med den 286 hk stærke superbilsmotor fra BMW M1. PR-foto
En klassisk coupé med baghjulstræk og hækmotor - akkurat som Porsche 911. Men Skoda Rapid 130 kunne kun diske op med 58 hk. PR-foto
En klassisk coupé med baghjulstræk og hækmotor - akkurat som Porsche 911. Men Skoda Rapid 130 kunne kun diske op med 58 hk. PR-foto

Veteranbiler: Mød den nye årgang 1984

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce