Børn lærer Danmarkshistorie ved at lege sig gennem Jelling

Bevægelse og engagement er gode vitaminer, når det gælder indlæring for børn. Privatfoto

Børn lærer Danmarkshistorie ved at lege sig gennem Jelling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skoleskemaet står på hop og sping, når sfo-børn fra Billund tager på udflugt til Jelling. Men i virkeligheden lærer de noget - og bidrager til en undersøgelse af læring om kulturarv.

Billund: 50 børn fra Billunds skoles SFO får onsdag 20. juni lov at hoppe, spejle, tælle og i det hele taget lege kulturarven ind på Kongernes Jelling i et stort anlagt projekt, der fungerer som optakt til Nordisk Verdensarvskonference 11. og 12 september.

Projektet hedder Verdensarv i Børnehøjde - Leg, Læring og Kreativitet, og allerede har nu 40 børn fra Christiansfeld Skole og 50 børn fra Vejle i alderen 5-9 år været igennem en kreativ dag med leg og læring.

Blandt aktiviteterne er ting som at hoppe og tælle på sten, måle størrelser, dengang og nu. At lytte til fortællinger om Harald Blåtand, Gorm den Gamle, Thyra og Svend Tveskæg. Palisade Stafet. Og Haralds Hus, hvor børnene skal opleve rummene med kroppen.

Leg som genvej til viden

Målet er at skaffe viden om, hvordan man kan lære børn i alderen fem-ni år om historie og kulturarv på nye måder.

Derfor samarbejder lærere, pædagoger og børn i tre kommuner med Jelling og Christiansfeld som udgangspunkter. Forløbene er tilrettelagt og evalueres af HistorieLab i samarbejde med de to Unesco-steder.

Børn lærer Danmarkshistorie ved at lege sig gennem Jelling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce