Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Forbrugerne vil gerne støtte lokale butikker

God service i de lokale butikker får kunderne til at blive, som her i Skoringen i Grindsted. Foto: Søren Gylling

Forbrugerne vil gerne støtte lokale butikker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lokal forankring er vigtig for butikker. For i lokalmiljøet kender butikkerne deres kunder.

Billund Kommune: Detailhandlen behøver ikke for alvor frygte nethandlen, selv om der med mellemrum lyder dommedagsprofetier om netop det. Sådan lyder det fra ekspert i handelsliv og forbrugeradfærd.

- Vores undersøgelser peger på, at det at være forankret i nærmiljøet bliver vigtigere og vigtigere for butikkerne. For eksempel ser vi brugser, der har taget rollen som det gammeldags forsamlingshus og er blevet et sted, hvor man mødes. Det stiller nye krav til butikkerne, siger Dorte Vimmer, Retail Institute Scandinavia.

Hun peger på, at de fysiske butikker har én stor fordel i forhold til nettet: De kender kunderne.

- Vi kan købe ALT online, så når vi vælger at gå hen i en fysisk butik, er det fordi, butikken kan give noget andet end bare varen. Butikken kender sine kunder og er tit virkelig god til gammeldags kundeservice. Man kan tilpasse sortimentet til lige præcis de kunder, man har lokalt, fordi man er så tæt på dem, siger Dorte Vimmer. 

Stor opbakning til Grindsteds nye sportsforretning
Man kan tilpasse sortimentet til lige præcis de kunder, man har lokalt, fordi man er så tæt på dem.
Dorte Wimmer, Retail Institute Scandinavia

Lokalt er godt

En nylig undersøgelse fra Eniro peger på det samme: At danskerne er glade for at handle lokalt. Faktisk er det ifølge Eniro hele 86 procent af os, der foretrækker at handle i vores lokalområde.

Blandt de mest populære årsager til at handle i lokalområdet er, at det er tæt på, et ønske om at støtte det lokale butiksliv, og at det er billigt. Når kunderne bevæger sig væk fra lokalområdet for at handle, er det ifølge Eniro primært, fordi de ikke kan få varerne lokalt, at der er et større udvalg andre steder, eller at varen er billigere. 

Som butiksindehaver må man arbejde med det gode købmandskab, mener Johnny Hansen, formand for Grindsted Handelsstandsforening. I Kontorbutikken i Grindsted har han jævnligt kunder, der har fundet en vare på nettet billigere end på hans hylder.

-  Så er det op til os at se, om vi kan hjælpe, så kunden kan få varen med hjem med det samme og også har et sted at henvende sig, hvis der er noget i vejen. Måske vil man godt give et par hundrede mere for det, lyder det fra Kontorbutikkens indehaver.