I robotland opfindes en dukse-vælger

Mille Steffensen fra anden klasse havde kodet den blå robot til at køre rundt på gangene. Foto: Jørgen Flindt

I robotland opfindes en dukse-vælger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På Gårslev Skole er eleverne i denne uge i gang med at lære om kodning, konstruktion og design. Her skal både elever og lærere lære om fagre nye tider.

Gårslev: Frede, Lukas og Oscar sidder med næsen i, ja ikke skolebøgerne, men en legofigur, de er ved at forme til en robot.

Et er, at den skal formes, noget andet er, at den skal kodes, så den kan gøre bestemte ting. Køre ligeud. Dreje. Vente. Slæbe. Og så videre.

- Det er noget helt andet, end når vi normalt skal lære noget. Det er ret meget sjovere, siger Frede Rømer Holm.

Han kan bedst lide at konstruere robotten, mens Oscar Lund Kirkegaard har det anderledes.

- Det er mere spændende at kode robotten, så der kommer liv i den, siger han.

Koder og konstruktioner
Overskriften for emneugen hos Gårslev Skole er "Kodning, konstruktion og design". Formålet med ugen er at eksperimentere og lære undervejs i processen. Eleverne skal arbejde innovativt og kreativt med fokus på proces frem for et færdigt produkt.

Indskolingen arbejder med kodning/programmering ved hjælp af lego, minirobotter med videre.

4. klasse arbejder med flere muligheder for kodning af såkaldte micro:bits, og 5.-6.klasse skal være kreative i processer med at lave lifehacks under temaet "Hack din skole". Lifehack er en måde at løse hverdagsproblemer på en smart og måske ikke så umiddelbar måde.

Da det ikke ender ud med synlige projekter, vil skolen ikke indbyde forældre til at komme forbi skolen til en fælles afslutning. I stedet lægger eleverne processerne op på en hjemmeside.
Frede Rømer Holm, Lukas Larsen Ølsgaard og Oscar Lund Kirkegaard er i fuld gang med at skabe en robot af lego, som de så skal kode på en computer. De koder giver robotten liv. Naturfagslærer Signe Berdorff Hansen hjælper til. Foto: Jørgen Flindt
Frede Rømer Holm, Lukas Larsen Ølsgaard og Oscar Lund Kirkegaard er i fuld gang med at skabe en robot af lego, som de så skal kode på en computer. De koder giver robotten liv. Naturfagslærer Signe Berdorff Hansen hjælper til. Foto: Jørgen Flindt

En duksevælger

Der er en helt anderledes uge på skolen. Der er emneuge, og både lærere og elever har kastet sig ud et område, de ikke har prøvet før.

I fjerde klasse er nogle piger derfor i gang med at kode en lille dingenot kaldet mikrobit. Det er en lille plade med lysdioder i.

- Vi er i gang med at lave en duksevælger. Det er sådan en maskine, der helt tilfældigt udvælger den, der skal være klassens duks, forklarer Sofia Nielsen og Freya Kramme.

De kæmper dog med koderne, som får duksevælgerne til at virke. Det jo helst skal være helt tilfældigt, hvem der vælges som klassens duks, så den side af sagen arbejder de videre på med krum hals, og det glæder skoleleder Susanne Feder.

For det er det, det også handler om. At turde prøve alt muligt af, fejle undervejs og så lære af fejlene.

- De gælder om at prøve sig frem. Og ikke give op. Eleverne lærer selvfølgelig noget rent praktisk og naturfagligt, men de lærer også, at der sjældent er en lige vej til succes, siger Susanne Feder.

Sofiel Nielsen og Freya Kramme har lavet en såkaldt duksevælger. En anden gruppe lavede en
Sofiel Nielsen og Freya Kramme har lavet en såkaldt duksevælger. En anden gruppe lavede en "hvilket hold skal du på i rundbold-udvælger". Foto: Jørgen Flindt

Lærerne er ikke robotter

Men lærerne og ledelsen lærer også noget, for det er nyt land for dem ligeså.

- Vi har aldrig prøvet det her før, så vi øver sammen med børnene, for der er også mange ting, vi skal sætte os ind i. En lærer skal vide meget, men kan jo ikke vide alt. Vi er jo ikke en robot, der ved alt, så vi skal også kodes, før vi ved det, siger Susanne Feder, og Signe Bendorff Hansen giver hende ret med et smil.

Hun er naturfagslærer, blandt andet, og hun har været med til at finde frem til, at emneugen skulle handle om kodning, konstruktioner og design.

- Børnene elsker de her emneuger, og det her med kodning og konstruktion bliver der er mere og mere af, så det er noget, de virkelig kan bruge fremadrettet. Det kan også bruges til at lære mange andre ting, som matematik og skrivning og så videre. Det foregår bare ikke ved et skrivebord, men det sker ved at prøve sig frem, forklarer Signe Bendorff Hansen.

En bette robot rammer hendes fod. Det er ikke en helt almindelig uge i Gårslev.

I robotland opfindes en dukse-vælger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce