Ny tunnel kan erstatte bro på Toftumvej

Den nuværende jernbanebro gennem Toftum er ikke den mest cykelvenlige af slagsen. Det er håbet, at en ny tunnel ved Toftum vil blive så bred, at der også bliver plads til en cykelsti. Arkivfoto: Michael Svenningsen

Ny tunnel kan erstatte bro på Toftumvej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den smalle jernbanebro ved Toftum bliver aflivet, når jernbanenettet fra Fredericia til Aarhus bliver elektrificeret. I stedet kan en ny tunnel være på vej, lyder et forslag.

Toftum: Om nogle år er det slut med at holde for rødt og vente på at køre over den smalle bro på Toftumvej.

Trafikanterne kan i stedet køre direkte gennem en tunnel, der bliver bygget nord for Toftum.

Sådan lyder et forslag, som teknisk udvalg i Vejle Kommune har anbefalet i forbindelse med Banedanmarks planer om at elektrificere jernbanenettet fra Fredericia til Aarhus. Også en ny bro syd for den nuværende er i spil. Målet er at skaffe plads til køreledninger. 

- Vi synes, det virker som en fin løsning med en tunnel, da jernbanen er bygget op på en lille dæmning i det område. Samtidig kan det gøres for cirka samme pris som en bro, forklarer udvalgsformand Peder Hummelmose (V).

Her skal der bygges om i Børkop-området
  • Brejning Station: I hastighedsopgraderingen flyttes sporene og perronen tilpasses de nye spor.
  • Sellerupvej: Der opstilles en autotransformer, som har til formål at fordele strømmen jævnt. Der etableres en adgangsvej langs banen fra Sellerupvej.
  • Toftumvej: Broen har ikke tilstrækkelig frihøjde til en elektrificeret bane. Broen nedrives, og der etableres en ny bro/tunnel. Som kommunale alternativer er der undersøgt muligheden for at bygge en ny bro enten nord eller syd for den eksisterende.
  • Motortrafikvejen ved Børkop: Broen har allerede tilstrækkelig frihøjde til en elektrificeret bane, men broen opfylder ikke kravet til frihøjden for en hastighedsopgradering. Sporene sænkes derfor ca. 10 cm under broen, som ikke berøres af anlægsarbejdet.
  • Børkop Station: I hastighedsopgraderingen flyttes sporene og perronen tilpasses de nye spor. Der opføres en ny gangbro med elevator.

Måske plads til cykelsti

I forslaget fra Banedanmark er tunnellens bredde angivet til at være 6,5 meter. Peder Hummelmose håber dog, at den kan blive lidt bredere.

-  Det vigtigste er i hvert fald, at den bliver høj og bred nok, da det er eneste vej for områdets landbrugsmaskiner, som ikke må køre på motortrafikvejen ved Børkop. Men hvis den bliver otte meter bred, er vi i hvert fald sikre på, at vi kan få plads til en ordentlig cykelsti og dermed en mere sikker skolevej til Fælleshåbsskolen i Gauerslund og Andkær, fortæller han.

Det forventes, at elektrificeringen finder sted i perioden fra 2021 til 2023. Elektrificeringen fra Fredericia til Aarhus vil bidrage til at nedsætte rejsetiden mellem Odense og Aarhus fra en time og 32 minutter til én time.

Ny tunnel kan erstatte bro på Toftumvej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce