Palle Post og Futte Flodhest hjælper børnene med at forstå bogstaverne

Pædagog Susanne Sloth Kjærgaard holder øje, mens Sille Maimburg, Silje Kristensen (i midten) og Hector Sørensen leger med ting i kufferten, som starter med S. Foto: Yilmaz Polat

Palle Post og Futte Flodhest hjælper børnene med at forstå bogstaverne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hit med lyden er et pædagogisk tiltag, som de bruger hele tiden og konsekvent hos Borggården. For lyde, og visualisering af lyde, giver børnene et sprogligt forspring.

Børkop: På bordet ligger Sussi Slange. Hun ser meget venlig ud på en bamseagtige måde. Ved siden af hende ligger en kuffert med masser af ting, der starter med S. Palle Post, der er en pingvin, har nemlig været forbi med kufferten med S.

For børnene handler det om leg. Men det handler også om bogstaver. Eller mere om hvordan bogstaverne lyder og udtales.

- Vi lærer på den måde børnene om lyde. Hver bogstav har jo sin egen lyd, og dog, der er nogle, som minder meget om hinanden. Z og S eksempelvis. Begge bogstaver har sådan en slangeformet lyd, så når vi snakker om Sussi Slange eller Zander Zebra, så gør vi sådan her, siger pædagog Hanne Ellehuus, og hun viser med hånden, hvordan en slange snor sig.

- På den måde bliver bogstavet koblet op til det visuelle. Børnene kan også genkende s-lyden på bevægelsen med hånden, siger hun.

Hit med Lyden
Hit med Lyden er et koncept, som bruges i institutioner over hele landet.I Børkop gør man brug af konceptet i blandt andet Krystallen og Borggården.

Hit med Lyden arbejder ud fra, at børnene kommer til at genkende, sige, lytte og lege med bogstaver og bogstavlyde, som er omdrejningspunkt for aktiviteterne.

Det er talepædagog Inger Vidar, som har introduceret Hit med Lyden i Borggården.

Der er tale om et tiltag, som finder sted i vuggestuen og børnehaven, men mange forældre oplever, at børnene arbejder videre derhjemme. Dertil er der lavet sange, som man kan synge, og desuden kan forældrene downloade en app med Hit med Lyden.
Sille Maimburg kigger dybt i kufferten, mens Silje Kristensen kigger med. Foto:  Yilmaz Polat
Sille Maimburg kigger dybt i kufferten, mens Silje Kristensen kigger med. Foto: Yilmaz Polat

Udvikler sproget

Konceptet hedder Hit med Lyden, og det har man gjort brug af i tre år på Borggården. I hvert fald blandt de ældste. Men for et halvt år siden begyndte man også med at bruge det i vuggestuen, og det har været et hit fra start.

- Der går ikke en dag, uden at vi snakker om lyde og bogstaver. Og det er helt utroligt at se eksempelvis Andreas på halvandet år lave A-bevægelsen, når han hører noget med a. Det sker ikke hele tiden, men det sker, og børnene får virkelig koblet ting sammen. Man bliver nu nærmest helt stakåndet over det, når det sker, siger pædagog hos vuggestuebørnene Susanne Sloth Kjærgaard.

Bogstaverne leges ind, og det gør noget meget godt for børnenes udvikling af sprog. Sådan helt konkret.

- Ja, hvis nu et barn siger brobrød i stedet for rugbrød, så arbejder vi på at fortælle om Rasmus Ræv. Og vi laver håndtegnet. På den måde finder barnet ud af, at rugbrød forbindes med R, forklarer Hanne Ellehuus.

Borggården er en daginstitution, som arbejder meget med, at lyde og bogstaver hænger sammen. Hector Sørensen har fat i en lille slange, for den starter jo med S. Foto:  Yilmaz Polat
Borggården er en daginstitution, som arbejder meget med, at lyde og bogstaver hænger sammen. Hector Sørensen har fat i en lille slange, for den starter jo med S. Foto: Yilmaz Polat

Kommet for at blive

De to pædagoger er enige om, at Hit med Lyden er kommet for at blive. Det virker ganske enkelt for godt til at lade være.

- Jeg tænkte da selv lige, da vi skulle igang, at det her bliver måske lidt for meget af det gode, men det viste sig hurtigt, at det faktisk er sjovt at arbejde med, og nu tænker vi ord og bogstaver ind hele tiden. Vi gør det bare. Vi tænker ikke over det, siger Susanne Sloth Kjærgaard.

- Ja, det er bare blevet helt implementeret i dagligdagen. Eksempelvis har vi noget, vi kalder morgentavle, hvor vi sammen med de ældste børn lige vender dagens program på en tavle. Så snakker vi også om dagens program ud fra bogstaver og deres lyde. Vi har det med ved snart alt, sådan helt ubevidst, siger Hanne Ellehuus.

Hos Borggården arbejdes med Hit med Lyden. Et tiltag, der klæder de mindste på til at møde en verden af bogstaver. Foto:  Yilmaz Polat
Hos Borggården arbejdes med Hit med Lyden. Et tiltag, der klæder de mindste på til at møde en verden af bogstaver. Foto: Yilmaz Polat

Får en fordel

Og for børnene er gevinsten stor. For de får et forspring, som de ellers ikke ville have fået.

- Det er ikke sådan, at vi kan sætte procenter på, hvor meget bedre børnene bliver sprogligt, men det er helt sikkert, at det giver børnene et forspring, når de starter i skolen, for de kender til både bogstaver og den måde, de udtales på. Det skal de ikke til at lære først, siger de to pædagoger.

Inde ved bordet er Sussi Slange stadig ved at slange sig, men pingvinen Palle Post kommer atter og henter kufferten. Næste gang venter der måske en anden kuffert med et andet bogstav.

Palle Post og Futte Flodhest hjælper børnene med at forstå bogstaverne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce