Byrådsmedlem i replik til byrådskandidat: Jeg synes faktisk, at vi har en fornuftig prioritering af vore anlægsmidler

Byrådsmedlem i replik til byrådskandidat: Jeg synes faktisk, at vi har en fornuftig prioritering af vore anlægsmidler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ove Kjærskov Nielsen, Fogedvænget 76, Hedensted, byrådsmedlem (DF) i Hedensted Kommune, medlem af teknikudvalget
Billede
Debat. 

Læserbrev: Vejen øst om Hedensted blev på byrådsmødet 27. februar vedtaget med et flertal på 24 ud af 27.

Jeg kaldte i mit indlæg vejen for den uundgåelige vej, da den vil være med til at løse opgaven med stigende trafik fra det store nye boligområde.

Samtidig vil vejen kunne være med til at afhjælpe den udfordring, der er med den tunge trafik fra grusgravene ved Ørum. En trafik, der vil fortsætte i formentlig minimum 20 år ud i fremtiden.

Claus Sørensen drager i sit læserbrev 4. marts en lidt pudsig sammenligning om kørestrækninger.

Det er rigtigt, at jeg i mit indlæg sagde, at jeg var overbevist om, at beboere i Lille Dalby Bakker ville vælge den nye og direkte vej til A10 på trods af, at der ville være 200 m længere.

Samtidig glædede jeg mig over, at den tunge trafik fra grusgravene ville kunne spare 11 km hver vej, hvis de eksempelvis skulle til det nye byggeri i Rimmerslund.

Kære Claus, du anfægter, at jeg glæder mig over, at lastbilerne sparer en masse kilometer, brændstof og dermed CO2-udledning, og at jeg så samtidig vil sende personbiler ud på en rute, der er 200 m længere. Du sammenligner 11 km lastbilkørsel med 200 m personbilskørsel.

En personbil kører jo i øvrigt ca. 10 gange så langt på en liter brændstof som en lastbil, så det vil sige, at for hver lastbil der kører 11 km, kan 550 personbiler køre 200 m.

Du udtrykker samtidig foragt for den øgede indtjening, du mener, en vognmand vil kunne opnå i fremtiden, hvis han kan spare 11 km på en tur til Rimmerslund.

Spar dine bekymringer, Claus, og put din elskede jantelov i skuffen. Langt de fleste af den slags transporter afregnes i dag efter medgået tid. Det vil sige, at hvis vognmanden kan spare 11 km, er det slutbrugeren (og miljøet), der vinder på det.

Mht. byggeri i Rimmerslund vil dette vare ved en del år endnu. Lokalplan 1111 åbner mulighed for opførelse af 170 boliger i området. Dette burde Claus Sørensen vide.

Han får det til at lyde, som om en ny vej standser alt andet anlægsarbejde i kommunen, hvilket er absolut usandt. En cykelsti fra Bjerre til Stenderup til 10 mio. kr. er netop nu under udførelse, og på udvalgsmødet for teknik 5. marts blev det besluttet at igangsætte tre cykelstiprojekter til ca. seks mio. kr.

I Tørring skal der ske ændringer for at tilgodese de bløde i trafikanter ved skolen. Et projekt, der også vil blive udført i år.

Cykelstier har høj prioritet, hvorfor der også er afsat 10 mio. kr. til 2020 og 2021.

Hedensted Skole har netop fået en større omgang, og nu er turen så kommet til Stenderup Skole, der i forbindelse med en større renovering også får en ny hal.

Jeg synes faktisk, at vi har en fornuftig prioritering af vore anlægsmidler. (Forkortet, red.)

Spar dine bekymringer, Claus, og put din elskede jantelov i skuffen. Langt de fleste af den slags transporter afregnes i dag efter medgået tid. Det vil sige, at hvis vognmanden kan spare 11 km, så er det slutbrugeren (og miljøet), der vinder på det.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce