Daka-chef i replik: Biodiesel er ikke bare biodiesel


Daka-chef i replik: Biodiesel er ikke bare biodiesel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Erik Fabricius Mansig, Brøndager 11, Gedved, forretningsområdechef hos Daka ecoMotion
Billede
Debat. 

Læserbrev: På baggrund af de seneste ugers debat omkring manglende bæredygtig fornuft i at anvende biodiesel, specielt i forhold til nogle af de udfordringer, der er med de råvarer, som indgår i produktionen af drivmidlet, vil jeg gerne have lov at nuancere debatten.

Biodiesel er ikke bare biodiesel. Der findes 1. generation og 2. generation.

2. generation er per definition baseret på affaldsprodukter, som ellers ville være gået til spilde. I Danmark er vi i den lidt specielle situation, at op mod 30 pct. af den biodiesel, der anvendes til vejtransport, netop er 2. generations-biodiesel baseret på veterinært risikomateriale fra landbruget og slagterisektoren.

I Danmark har Daka siden 2008 produceret 2. generations-biodiesel af fedtet fra det veterinære risikomateriale fra landbrug og slagterisektoren.

Det bliver til ca. 55 mio. liter 2. generations-biodiesel om året, hvilket udgør omkring to pct. af det samlede forbrug af fossil diesel i den danske vejtransport.

Denne biodiesel er baseret på et affaldsprodukt, som af veterinære årsager skal destrueres.

Derfor er den bedste genanvendelsesmulighed at forædle det til et grønt alternativ til fossil diesel. Det vil sige, at den samtidig med at fortrænge fossile drivmidler og udvindingen af disse også sikrer genanvendelse af et affaldsprodukt.

Når hovedingrediensen i 2. generations-biodiesel er et restprodukt fra landbrugets kødproduktion, er det selvfølgelig ikke muligt at udvide produktionen, så den kan imødekomme fremtidens efterspørgsel på mere vedvarende energikilder.

Men i en fremtid, hvor der er brug for lagring af energi, som kan supplere vind og solenergi, er 2. generations-biodiesel et af de supplementer, vi allerede har i dag.

Biodiesel baseret på fedt fra veterinært risikomateriale fra landbrug og slagterisektoren giver en CO2-besparelse på godt 80 pct. i forhold til fossil diesel, og vi skal i arbejdet med at opnå store CO2-reduktioner i de kommende år også huske, hvad vi allerede har, der virker.

Biodiesel baseret på fedt fra veterinært risikomateriale fra landbrug og slagterisektoren giver en CO2-besparelse på godt 80 pct. i forhold til fossil diesel, og vi skal i arbejdet med at opnå store CO2-reduktioner i de kommende år også huske, hvad vi allerede har, der virker.

Daka-chef i replik: Biodiesel er ikke bare biodiesel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce