Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

EWII. Forretningsmæssige kompetancer efterlyses


EWII. Forretningsmæssige kompetancer efterlyses

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Jens E. Kris, Persillevej 1, Almind
Billede
Debat. 

Ledelse: Man skal ikke slå på én, som allerede ligger ned, Det er et godt princip, men derfor må det alligevel være tilladt at botanisere lidt i årsagerne til de svigt, som skabte muligheden for at tingene i energikoncernen Ewii i den grad kørte af sporet. Ikke mindst for at undgå at komme i den samme situation én gang til.

Det må efterhånden stå klart, at den tidligere koncerndirektør Knud Steen Larsen havde mere fokus på sig selv end på de mange el-kunder, som var hele koncernens grundlag. Enhver virksomhed, som mister kundefokus, har fraskrevet sig sin eksistensberettigelse. Før eller siden. Altså et alvorligt ledelsessvigt. Direktøren er nu passé og tilbage står kun, hvor meget han skal have med i posen for i den grad at have misrøgtet sit embede.

Ud over det som allerede er kommet frem omkring håbløse og tabsgivende forretningseventyr, så har selskabets kunder nok en erindring om, hvorledes det gik, da direktøren besluttede at udlicitere hele support funktionen til et eksternt firma. Alt var kaos og det varede ikke længe, inden man måtte konstatere fiaskoen og tage funktionen tilbage i huset. En support-funktion er notorisk beklagelsernes og misfornøjelsernes holdeplads. Enhver virksomhed med et kompliceret teknisk produkt må ønske sig af med den kedelige gevækst, som support afdelingen er: Ingen penge og masser af brok, så lad os bare komme af med den. I Ewii var der ikke langt til handling, men det strejfede åbenbart ingen, at det hører med til det at drive seriøs forretning også at høre på de utilfredse kunder. Den slags kommer vist i kategorien "rettidig omhu".

Den samme mangel på kundefokus så man, da man solgte selskabets kabel-tv kunder til YouSee. Pludselig var kunderne efterladt på "herrens mark", og vejledning og "support" var det nærmest umuligt at få.

Nu skal jeg nok komme frem til min konklusion: Anledningen er oplysninger i pressen om, at der nu fra lokalpolitisk hold udfoldes bestræbelser på at køre tro partisoldater i stilling til den ledige formandspost. Den tidligere formand havde i den grad partibogen i orden og det lugter langt væk af, at vi nu igen skal have en formand som er en "god partikammerat" med de rette forbindelser. Hvad er der så galt med det? Der er det galt, at vi risikerer at få en formand hvis forretningsmæssige kompetencer er utilstrækkelige og overtrumfes af hans klakører i hans politiske bagland. At drive et el-forsyningsselskab er serious business. At være formand for bestyrelsen kræver en stærk fokusering og ikke mindst en tilstrækkelig forretningsmæssig pondus til at holde en direktør på den rette vej, skulle han falde for fristelsen til lidt "slinger i valsen" og massage af eget ego. Den tidligere højtstående politiker-formand magtede ikke opgaven, og der er næppe grund til at tro, at en ny formand, igen valgt af politiske årsager, bedre kan løse opgaven.

Reglerne om valg til Ewii´s repræsentantskab og bestyrelse favoriserer politikere og ejendomsudlejere og begge fora er derfor stærkt domineret af netop sådanne personer. Intet sted står der noget om forretningsmæssige kompetencer, og derfor får man en bovlam bestyrelse og et lige så bovlamt repræsentantskab, som må være ønskescenariet for en direktør med hang til store armbevægelser.

Man må håbe, at lektien fra Knud Steen Larsen/Steen Dalstrøm-æraen i Ewii vil blive lært, og at man ikke blot begynder en ny æra med valg af folk fra vennekredsen, det være sig med eller uden politisk bias.

Efter en periode med udpræget mangel på "rettidig omhu", må det være oplagt, at såvel bestyrelse som direktør skal rekrutteres blandt folk med store forretningsmæssige kompetencer og en tilsvarende ydmyghed i forhold til de mange kunder, som reelt ikke har andre steder at gå hen.