For mange ryger og drikker: Der er brug for fælles fodslag, hvis vi skal vende udviklingen

For mange ryger og drikker: Der er brug for fælles fodslag, hvis vi skal vende udviklingen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Anne-Karina Abel Torkov, Kokholm 3B, Kolding, formand for Lægeforeningen Syddanmark
Billede
Debat. 

Læserbrev: Jeg er ikke ude på at gøre mig selv eller mine kollegaer arbejdsløse, men forebyggelse er bare bedre end behandling. Det giver vist sig selv.

Alligevel kan det være svært at samle den politiske opbakning til at skabe den forebyggende indsats, der er brug for, når snakken falder på alkohol og tobak.

Og der kan ikke være tvivl om, at vi har brug for en mere markant indsats overfor især de unge, når vi ved, at danske unge har rekorden i fuldskab i Europa, og at 40 danske unge begynder at ryge hver dag.

Et af de forebyggelsestiltag, vi ved virker, er at sætte prisen op. Alligevel har der hidtil ikke være politisk tilslutning til den markante prisstigning, der er brug for, for at ramme de prisfølsomme unge. Indtil nu, håber jeg.

Tiden er kommet til, at forebyggelsestiltag bliver en del af den sundhedspolitiske diskussion.

For første gang i 20 år er andelen af rygere steget, og 19 pct. af gymnasieeleverne i Region Syddanmark drikker hver uge over højrisikogrænsen på 14 genstande for kvinder og 21 for mænd.

For Region Midtjylland er det 20 pct. af gymnasieeleverne, der drikker mere end genstandsgrænsen.

Der er brug for fælles fodslag, hvis vi skal vende den udvikling. Og det skal vi.

For at imødekomme argumentet mod en prisstigning vil jeg påpege, at Sundhedsstyrelsen netop nu er på vej med en rapport, der viser, at det, ifølge deres beregninger, ikke vil have afgørende effekt på grænsehandlen.

Med det af vejen håber jeg, at vejen er banet for en langsigtet plan for den strukturelle forebyggelse.

En plan, der udover prisstigninger på alkohol og tobak, indebærer en minimumsgrænse på køb af alkohol på 18 år.

En plan, der sikrer, at lovgivningen omkring salg af alkohol og tobak til unge bliver overholdt.

En plan for at uddannelsessteder forpligter sig til en røgfri hverdag og udformning af en ansvarlig alkoholpolitik.

Region Syddanmark udmærker sig sammen med syddanske kommuner ved at gå forrest med initiativet "Røgfri Fremtid" - røgfri arbejdspladser, røgfri uddannelsesinstitutioner etc.

Men det er et langt, sejt træk, der skal dreje folkesundheden ind på det rette spor igen. Det kræver politikere, der tør handle - for hvad er alternativet?

For at imødekomme argumentet mod en prisstigning vil jeg påpege, at Sundhedsstyrelsen netop nu er på vej med en rapport, der viser, at det, ifølge deres beregninger, ikke vil have afgørende effekt på grænsehandlen. Med det af vejen håber jeg, at vejen er banet for en langsigtet plan for den strukturelle forebyggelse.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce