Jeg danser ikke glædesdans over regeringens finanslovsudspil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lizette Risgaard, formand for LO
Anne Bæk/Ritzau Scanpix
Debat. 

Finanslov: Jeg kan love jer for, at I ikke kommer til at se mig danse i regnen af glæde over regeringens finanslovsudspil. I stedet for at sikre lønmodtagernes tryghed, valser regeringen den helt forkerte vej. Finanslovsforslaget retter på ingen måde op på den årelange udhulning af vores fælles velfærd! For regeringen vil kun øge det offentlige forbrug med 0,4 procent i 2019. Det er ikke engang nok til, at vi kan fastholde det serviceniveau, som vi har i dag. Det kræver som minimum en vækst på 0,6 procent i den offentlige sektor. Og der skal endnu mere til, hvis vi også skal udvikle velfærden, så vi kan opretholde en tidssvarende kvalitet.

Og så er det mig fuldstændigt ubegribeligt, at regeringen fortsat skærer i erhvervsuddannelserne, når alle - også regeringen selv - er enige i, at vi står over for at mangle titusindvis af elektrikere, procesoperatører og SOSU'er de kommende år?

I stedet for at investere i erhvervsskolerne, så de kan løfte den enorme opgave, det er at uddanne flere faglærte, så vælger regeringen at skære erhvervsskolerne med omkring 300 mio. kr. i 2019! Derudover stopper grønthøsterbesparelserne, hvor erhvervsskolerne skal spare 2 procent om året først om tre år, altså i 2022! Jeg bliver træt...! Men jeg håber, at regeringens bebudede erhvervsskoleudspil kommer med et betydeligt løft til området. For jeg regner med, at regeringen stadig står bag vores fælles mål om, at flere skal have en erhvervsuddannelse?

Når man så bladrer videre i den store moppedreng af et finanslovsforslag, skal man spejde meget langt efter at se, hvad regeringen har tænkt sig at gøre helt konkret for at bekæmpe social dumping og brugen af ulovlig udenlandsk arbejdskraft. Til trods for, at SKAT faktisk har plus på kontoen, når de fanger uærlige arbejdsgivere, der snyder i skat og hyrer billig udenlandsk arbejdskraft, vil regeringen heller ikke næste år sætte turbo på kontrollen. Det ville være så nemt at øge kontrollen med virksomhedernes brug af udenlandsk arbejdskraft! Og når vi oven i købet ved, at kontrollen tjener sig selv ind op til flere gange, får man den tanke, at regeringen faktisk ikke synes, det er så slemt med underbetaling af udenlandsk arbejdskraft. Det er simpelthen en hån mod danske lønmodtagere, der dagligt udsættes for ulige konkurrence!

Men, hvad så med at forbedre lønmodtagernes arbejdsmiljø, så flere ikke bliver slidt ned eller går ned med flaget på grund af dårligt fysisk eller psykisk arbejdsmiljø? Er der bingo dér? Nej, desværre - dét må vi også skyde en hvid pind efter... Hvis flere skal holde længere på jobbet, er det afgørende, at arbejdsmiljøet forbedres. Det hersker der ikke uenighed om. Alligevel er antallet af arbejdsmiljø-tilsyn på virksomhederne blevet omtrent halveret siden 2015, og regeringen ønsker heller ikke næste år at styrke tilsynet. Det er dybt beskæmmende, at regeringen på den måde sætter lønmodtagernes sundhed på arbejdspladserne på spil.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce