Jeg siger det, jeg hele tiden har sagt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mette Frederiksen, formand, Socialdemokratiet
Billede
Debat. 

Løfter: En valgkamp kan gøre meget ved politikere. Nogle får eksempelvis et stort behov for at love en hel masse. Måske i ønsket om, at vælgerne så vil belønne en med nogle flere stemmer. For eksempel turnerer Lars Løkke med et løfte om at betale for, at der i fremtiden kommer flere børn og ældre. Ligesom vi socialdemokrater har foreslået i flere år. Det er jeg selvfølgelig glad for. Selvom jeg mildt sagt mangler at se, at Lars Løkke også kæmper for velfærd mellem valgene.

For vores velfærd er helt afgørende. Og for mig er velfærd meget mere end tal. Det er en måde at se mennesker på. Det er en tro på, at vi hver især bliver stærkere og mere frie af at være en del af et fællesskab. Det er en forståelse af, at det også gavner mig, når naboens børn får en uddannelse. Eller når genboens mor kan trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet med værdighed - og kan få en god ældrepleje, når den dag kommer.

Det er ikke, fordi vi socialdemokrater er perfekte. Hverken dengang eller nu. Selvfølgelig ikke. Vi har også fejl. Og vi har begået fejl. Men jeg synes, at når man ser på hele den politiske historie i Danmark, så har Socialdemokratiet altid sat velfærden først. Og hvis jeg får lov til at sætte mig for bordenden efter næste valg, skal vi tage næste skridt i vores velfærdssamfund: At sikre de mest nedslidte en ret til en værdig tilbagetrækning. Ikke en ret til at søge, blive visiteret og afvist. Nej, en rigtig ret. En ret til at have en god pensionisttilværelse, fordi man i årevis har gjort sin pligt.

I valgkampen har jeg til gengæld set, at Lars Løkke har kæmpet for velfærden i en uges tid. Det glæder mig selvfølgelig, hvis han mener det oprigtigt. Det håber jeg da. Men jeg må indrømme, jeg er i tvivl. I sin tid som sundhedsminister overbetalte Løkke privathospitalerne. I den sidste valgkamp krævede han nulvækst i velfærden. Siden sidste valg har han underfinansieret velfærden med næsten 5 milliarder. Han har sparet 9 milliarder på de unges uddannelser. Men nu, klokken lidt i valg, er han altså klar til at love 69 milliarder til velfærd.

Jeg må indrømme, at jeg vil se det, før jeg tror det. Og det undrer mig, at Lars Løkke har så travlt med at vende ryggen til alt det, han har stået for siden han kom ind på Christiansborg i 2001. Og i øvrigt det, Venstre har stået for i hele deres historie. Det har jo aldrig været Venstre, der har sat sig i spidsen for udbygningen af velfærdssamfundet. De har nærmere ageret bremseklods.

Jeg håber og tror, vælgerne vil se igennem de mange valgkampsløfter. Jeg håber, at man ikke vil falde for de smarte slogans og den fikse talgymnastik, der er opfundet midt i en valgkamp. Men at man vil mærke efter, hvem man tror på. Hvem man stoler på. Hvem man tror vil stå imod presset fra de dele af Folketinget, der ønsker skattelettelser til dem, der allerede har deres på det tørre.

Jeg kommer ikke med nye opfindelser og hiver kaniner op ad hatten i en valgkamp. Jeg kommer ikke med en masse nye løfter. Jeg siger det, jeg har sagt i al min tid som formand for Socialdemokratiet. At jeg sætter velfærden i første række. Også når der ikke er valgkamp.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce