Lad os se uhyret i øjnene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kasper Philbert, folketingskandidat (Ø), Jyllandsvej 29, Middelfart
NIELS NOERGAARD
Debat. 

En af de mest brugte forklaringer på nazismens fremmarch i mellemkrigstidens Tyskland handler om den tyske økonomi: Arbejdsløshed, inflation og en sort fremtidsudsigt førte til ekstremisme.

Vi bliver i disse uger ved med at sammenligne de seneste års højreradikale fremmarch med mellemkrigstidens. Det er nødvendigt også at se på, hvordan vi er nået hertil.

Her spiller økonomien en rolle. Godt nok skylder Danmark ikke de store penge væk - nej, vi er faktisk rigere end nogensinde. Og det burde jo gå ufatteligt godt for alle i Danmark.

Men det gør det ikke: Skat er brudt sammen, strukturreformen har splittet landet, sygehuse og skoler lukker, ældreplejen beskæres kraftigt, og uligheden stiger. Jeg kunne fortsætte min remse af dårligdomme. Det gør jeg ikke. Men jeg vil se uhyret i øjnene - ulighedens uhyre.

I mellemkrigstiden fandt man jøderne, romaerne, de homoseksuelle, de handicappede og andre minoriteter at give skylden. De skulle udryddes endeligt eller bruges i medicinske forsøg.

I dag er syndebukkene muslimer. Det er dem, der er noget i vejen med. Deres tro, deres vaner og skikke. Vi kan ikke li' dem: Det er deres skyld!

Men kære læser: Skal vi se uhyret i øjnene, må vi se på, hvorfor vi har været nødt til at finde syndebukke. Og muslimerne har - hvordan vi end vender og drejer det - ikke magten til at styre hele Danmark.

Intet tyder på, muslimer sidder og trækker i den politiske og økonomiske magt her til lands. Det er ikke muslimer, der har skåret i dagpengene og fjernet efterlønnen. Sorry, men det er heller ikke dem, der lavede fuldstændig om på, hvordan vi inddriver skat - eller strukturreformen. Islam taler ikke om, hvor mange skoler, der skal være i Danmark - og om der skal ansættes flere pædagoger i Middelfart eller flere SOSU'er i Assens.

Vi kan godt fortsætte med at bruge vores muslimske medborgerne som syndebukke, men det løser ikke vores problemer. Skal vi vores problemer til livs her til lands, må vi se uhyret i øjnene: Ulighedens uhyre.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce