Lærer fra Vejle: Inklusion koster - især når den fejler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lars Holmboe, Lundhusvej 46, Vejle, lærer
Billede
Debat. 

Læserbrev: Hvorfor blev du lærer, Lars?

Sådan lyder et af de spørgsmål, jeg oftest får stille.

Det er faktisk et spørgsmål, jeg elsker at svare på, for svaret har rødder helt tilbage i min barndom, hvor jeg husker den glæde, jeg havde ved at hjælpe naboens datter med lektierne indimellem.

Jo, jeg kan godt lide at gøre en forskel. Ikke at jeg af den grund er nogen helgen, men jeg er glad for, at flere undersøgelser fortæller, at jeg ikke er den eneste lærer, som drives af den slags.

Noget af det værste, man kan byde os lærere, er at give os ansvaret for elever, vi ved, har særligt brug for os uden at give os mulighederne for at gøre noget for dem. Det er noget, der river og flår i et lærerhjerte som mit.

8 ud af 10 af lærerne har i en ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening givet udtryk for, at der sidder elever i deres klasser, som ikke får den hjælp, de har brug for.

Den gentager vi lige: 8 ud af 10!

Det kræver ikke meget fantasi at forestille sig, hvad det betyder for de elever.

Men lærerne lider også, når de på den måde får en opgave, de ikke føler, de kan løse. Især fordi det er eleverne, som betyder så meget for mine fagfæller og mig, det går ud over, at inklusionen mest af alt har været en spareøvelse.

At gå ind i sådan en klasse, hvor man ved, man vil komme til at fejle i forhold til mindst et barn, er ødelæggende for glæden ved verdens bedste job. Den slags dårlige samvittighed giver ondt i maven, også for professionelle mennesker.

Den resulterende lærerflugt og rekrutteringsvanskeligheder er desværre en del af dagens uorden, og samtidig ser vi, at 1 ud af 6 af vores børns undervisere ikke har en læreruddannelse.

16 pct. af underviserne i folkeskolen er uuddannede i lærerfaget. Er det dem, der skal redde inklusionen? Mon dog.

Forskning viser med al ønskelig tydelighed, at to uddannede lærere, hvoraf den ene har specialpædagogiske kompetencer, er vejen frem, hvis inklusionen skal lykkes.

Hvis det skal lykkes os ikke at tabe en generation af børn med særlige behov på gulvet, skal der gøres noget. Måske skal vi erkende, at det "noget" nok ikke kan være "provenuneutralt", som igennem mange år ellers har været politikernes yndlingsord.

Lad nu folketingsvalget handle om vores fremtid, nemlig f.eks. vores børn. Det kræver mod. Og penge.

Men lærerne lider også, når de på den måde får en opgave, de ikke føler, de kan løse. Især fordi det er eleverne, som betyder så meget for mine fagfæller og mig, det går ud over, at inklusionen mest af alt har været en spareøvelse.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce