Lille indsats med stor effekt: Omlæg din græsplæne til en have med vilde, duftende blomster

Lille indsats med stor effekt: Omlæg din græsplæne til en have med vilde, duftende blomster

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jytte Vestergaard Damgaard, Hvesager 99, Jelling, cand.pæd.pæd.psyk.
Beni@vafo.dk
Debat. 

Læserbrev: Meget ofte hører eller læser vi, at vi mennesker presser dyrelivet her på vores fantastiske blå planet urimeligt meget. Arter der forsvinder, og insekter der kan være uddøde med udgangen af dette århundrede.

Inderst inde ved vi jo, at det på sigt er en generel trussel mod arternes overlevelse - inklusiv vores egen.

For mange af os medfører en sådan påmindelse en kortvarig bekymring og dårlig samvittighed, inden vi fortsætter med vores daglige gøremål.

Andre gange retter vi bebrejdelser mod andre, for nogen må da gøre noget for at passe på vores enestående natur - og ofte står landmændene for skud.

Forleden dag kom jeg til at kigge på vores egen græsplæne lige her uden for vores parcelhus. Den tjener jo egentlig ikke noget formål - ud over at skulle se pæn ud. Og inden længe forestår en lang sæson med græsslåning.

På det seneste er jeg blevet opmærksom på, at der jo er kæmpe arealer udlagt i græs i parcelhuskvarterer, men også ved offentlige bygninger.

Prøv at se jer omkring i byer og i villakvarterer, og I vil se mange, mange kvadratmeter græsplæne, som ikke tjener noget formål, men bare skal slås hele den kommende sommer.

Så det forslag, jeg kommer med her, er simpelthen et win-win-forslag.

Tænk engang, hvis alle vi haveejere og i øvrigt også offentlige institutioner afvikler en del af eller hele græsplæner og tilsår området med blomsterfrø.

Det vil tiltrække sommerfugle, bier og insekter til vores haver. Bier og insekter, der vil bestøve blomster og fungere som føde for fuglene. Og så vil det helt sikkert også blive rigtig smukt at kigge på.

Hvem fandt i øvrigt på den skøre idé, at vi alle skal eje en græsplæne - jo større, des bedre?

Vi har sikkert alle nogle kvadratmeter, vi kan undvære - og med tiden bliver det måske "in" at være i besiddelse af en smuk naturhave med vilde, duftende blomster.

Så gå allerede nu i gang med at planlægge omlægningen af din have!

Det er snart tid for såning af blomsterfrø, hvis du vil være med til at yde en indsats for naturen her til sommer. Du kan købe færdige frøblandinger, eller du kan forhøre dig hos en planteskole.

Prøv at se jer omkring i byer og i villakvarterer, og I vil se mange, mange kvadratmeter græsplæne, som ikke tjener noget formål, men bare skal slås hele den kommende sommer. Så det forslag, jeg kommer med her, er simpelthen et win-win-forslag.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce