Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Tillid er afgørende, men den må aldrig blive blind

Mai Mercado

Tillid er afgørende, men den må aldrig blive blind

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Måske ligger du i din liggestol i haven eller læser avisen over sen morgenmad, fordi du har ferie. Ferietid er tid til ro og fred. Tid til familie, tid til at lade op og tid til at tænk over, hvad der egentlig betyder noget i vores liv. For de fleste er ferietiden en god tid, og derfor skal vi også huske på dem, der sørger for, at alting fungerer. Lægevagten der står klar, når du forvrider anklen på hoppepuden i sommerlandet, sagsbehandlerne, der sørger for, at ansøgninger om hjælpemidler til mennesker med handicap bliver behandlet, sundhedsplejersker, der besøger nybagte familier og politiet, der holder ro og orden.

Myndighederne arbejder hele året, og vi skal kunne stole på, at vi får en korrekt behandling. Det stoler vi i reglen også på - vi danskere scorer højt i tillid til hinanden og til myndighederne set i forhold til andre landes befolkninger. Den tillid er noget værd i kroner og øre, fordi den får samfundet til at fungere mere effektivt, men dens betydning for vores velfærd og tryghed er uvurderlig. Tilliden til myndighederne og til hinanden er forudsætningen for, at vi kan nyde ikke bare ferierne, men også hverdagen.

Jeg er meget optaget af, at vi bevarer og styrker tilliden. Det kan vi i mine øjne kun gøre ved hele tiden at arbejde for, at myndighederne lever op til de høje standarder, vi med rette forventer, og ved at lægge resultater åbent frem, uanset om de er gode eller dårlige. I medierne kan man ofte læse om borgere, der ikke har fået en ordentlig behandling. Det er godt, at vi får de beretninger frem, og det er også nødvendigt, at vi som myndighed sørger for overblik og åbenhed omkring de fejl, der bliver lavet. Derfor har jeg netop offentliggjort et Danmarkskort, der giver et samlet overblik over, hvor mange klagesager de enkelte kommuner har fejl i, når borgerne klager over afgørelser efter serviceloven. Kortet viser, at der er meget store forskelle mellem kommunerne. Det skal vi være åbne om, for kun gennem åbenhed kan vi blive bedre. Jeg har den klare holdning, at borgerne skal kunne regne med, at den afgørelse, som kommunen træffer, er både grundigt oplyst og korrekt. Derfor er det vigtig for mig, at vi får skabt synlighed og lokal debat fremfor at gemme problemerne væk.

Når vi i Danmark har så stor tillid til myndighederne, er jeg ikke i tvivl om, at det også kan tilskrives de mange dygtige ansatte, der dag efter dag arbejder samvittighedsfuldt og målrettet. Der er en høj faglighed, og det er vigtig for mig, at vi fra centralt hold gør, hvad vi kan, for at understøtte den. Det gør vi blandt andet med viden og overblik over, hvad der virker, så vi hele tiden sørger for, at de bedste metoder bliver udbredt. Regeringen har for få uger siden udgivet den årlige Socialpolitisk Redegørelse. Det er kun anden gang og det betyder, at vi for første gang nogensinde får et samlet overblik over hele socialområdet. Det har der ikke været tradition for på det sociale område, men med en bevidst strategi er vi nu i fuld gang med at bygge den viden op, som er nødvendig, hvis vi vil måle effekterne. Det betyder, at vi kan bruger kræfterne bedre og give borgerne den bedst mulige hjælp.

Ingen er fejlfri - heller ikke myndighederne. Derfor skal vi hele tiden arbejde for at gøre det bedre, og vi skal lægge det åbent frem, når der sker fejl. Tilliden må aldrig blive blind, og kun gennem åbenhed og viden kan vi bevare befolkningens tillid til systemet og myndighederne.