Vi ønsker et repræsentantskab med almindelige private låntagere til at varetage vores interesser

Vi ønsker et repræsentantskab med almindelige private låntagere til at varetage vores interesser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mona Birkø, Åbyvænget 18, Åbyhøj
Billede
Debat. 

Læserbrev: Tirsdag 12. marts er der valg i Østjylland til repræsentantskabet i Forenet Kredit, som ejer hovedparten af Nykredit og Totalkredit.

Valghandlingen foregår udelukkende på Samsø, i Ebeltoft og Skanderborg tirsdag 12. marts kl. 17.00. Uforståeligt og udemokratisk for en låntager fra Hadsten eller Hedensted, der får fri fra job kl. 16.30 og umuligt kan nå frem til valget.

Forenet Kredit er den største og desværre også den sidste foreningsejede kreditforening i Danmark. Der skal vælges fire medlemmer, som skal repræsentere tusindvis af private låntagere i Nykredit/Totalkredit i Østjylland.

Forenet Kredit er stor, og vi er mange små private låntagere. Det gør mig bekymret, at foreningen ikke har ønsket at sikre almindelige private låntagere let adgang til at deltage i afstemningen.

Mon deltagerne til valgmødet primært vil være ansatte i Nykredit, Totalkredit og samarbejdende pengeinstitutter?

Nej, det er ikke muligt at brevstemme eller stemme elektronisk. Eneste mulighed er at stemme pr. fuldmagt, hvilket er en kompliceret affære via en ikke-brugervenlig it-platform.

Mange, alt for mange, har derfor opgivet at deltage i valget. Mon deltagerne til valgmødet primært vil være ansatte i Nykredit, Totalkredit og samarbejdende pengeinstitutter?

Pyt, så har foreningen sikkert opstillet kandidater, der vil varetage vi almindelige, private låntageres interesser. Jeg tillader mig at tvivle.

Foreningen, med økonomiprofessor Nina Smith i spidsen, har opstillet fire kandidater, som er tre direktører og en hotelejer. Et hurtigt kig på repræsentantskabet afslører, at der næppe er mangel på direktører.

Vil foreningens fire opstillede kandidater arbejde for at bevare verdens bedste realkreditsystem på fair vilkår, at bidragssatser og øvrige omkostninger sænkes, at Forenet Kredit fortsat skal være foreningsejet og ikke børsnoteres?

Sidst, men ikke mindst, vil de arbejde for, at almindelige låntagere får reel adgang til demokratisk indflydelse?

Jeg håber, valgdeltagerne 12. marts med deres stemme signalerer, at vi ønsker et repræsentantskab med almindelige private låntagere til at varetage vores interesser.

Forenet Kredit er stor, og vi er mange små private låntagere. Det gør mig bekymret, at foreningen ikke har ønsket at sikre almindelige private låntagere let adgang til at deltage i afstemningen.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce