Børn lærer at bevæge sig med hjælp fra frøen og kaninen

To af figurene fra Hoppeline-universet, Hoppeline i egen høje person samt FrækkeFrø, besøgte Ødsted-Jerlev Børnehus, hvor der sammenlagt går 75 børn i børnehave og vuggestue. Foto : Søren E. Alwan

Børn lærer at bevæge sig med hjælp fra frøen og kaninen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Østed-Jerlev Børnehus havde fredag besøg af maskotterne fra projekt Hoppeline, der sætter fokus på børns sundhed.

Ødsted: Sundt er sjovt. Sådan lyder sloganet i det landsdækkende projekt Hoppeline, der har til formål at få børn til at røre sig mere ved at vise dem, at det kan ske på en sjov måde.

Projektet har opbygget et helt Hoppeline-univers med lege, fortællinger og musik, som skal inspirere daginstitutioner til at lade bevægelse og sundhed fylde endnu mere i hverdagen. Den inspiration har man taget til sig i Ødsted-Jerlev, der de seneste måneder har været en del af projektet.

Fredag formiddag blev institutionens børn så belønnet med et besøg fra Hoppelines to maskotter, kaninen Hoppelinen og FrækkeFrø, i Ødsted-afdelingen. Sammen med en musikpædagog fik de børnene til at synge og danse under åben himmel, til de glemte alt om sommerregnen.

Hverken bevægelse eller udeliv er dog nyt i Ødsted-Jerlev Børnehus. Institutionen, der rummer både vuggestue og børnehave, har altid haft et stort fokus på netop det, fortæller leder Lone Friis.

- Vi havde i forvejen et stort fokus på bevægelse, men det her var en god måde at få ny inspiration på. Vi har blandt andet brugt projektet, når vi er i hallen en gang om ugen, og vi samler børnene hver dag til forskellige læringsaktiviteter, der kan handle om motion, sprog eller noget helt tredje, siger hun.

 

Projekt Hoppeline
Projektet er udviklet af det Nationale Videncenter KOSMOS i samarbejde med pædagoger og studerende med støtte fra Nordea-fonden.900 daginstitutioner landet over har indtil videre deltaget i projektet, som er gratis at medvirke i. Der er dog begrænsede pladser.

Institutionerne får udleveret materiale, der ligger op til en masse bevægelseslege, som skal få børnene til at hoppe, løbe og danse, mens de har det sjovt.

Projektet startede i 2016 og slutter i efteråret 2018.

 
Hoppeline har også sin egen sang, som ifølge børnehavelederen Lone Friis er et stort hit blandt ungerne i Ødsted. En musikpædagog fra projektet var med, da de to maskotter kom forbi. Foto : Søren E. Alwan
Hoppeline har også sin egen sang, som ifølge børnehavelederen Lone Friis er et stort hit blandt ungerne i Ødsted. En musikpædagog fra projektet var med, da de to maskotter kom forbi. Foto : Søren E. Alwan

Familier rører sig mindre

Inspiration til at røre sig på nye måder, kan man ikke få for meget af, for bevægelse er ikke nødvendigvis en naturlig del af børnenes hverdag, forklarer Lone Friis.

- Der er en tendens til, at familier i dag bevæger sig mindre, så det er vigtigt, at børnene bliver glade for at bruge kroppen og lærer, at det er godt for dem, siger hun.

Institutionen ynder også at dele børnene op i små grupper, når de er udenfor for at bevæge sig.

- På den måde lærer de også af hinanden, og de får udviklet deres sociale kompetencer, siger Lone Friis.

Børnehuset har adresse i både Jerlev og Ødsted. Det var afdelingen i Ødsted, der fik besøg af maskotterne.

Hoppeline er blandt andet baseret på små fortællinger, der ligger op til  bevægelse blandt børnene. Hver fortælling tager cirka 20-30 minutter. Foto : Søren E. Alwan
Hoppeline er blandt andet baseret på små fortællinger, der ligger op til bevægelse blandt børnene. Hver fortælling tager cirka 20-30 minutter. Foto : Søren E. Alwan
Formålet med Hoppeline er at give børnene positive erfaringer med bevægelse på en sjov og inddragende måde. Foto : Søren E. Alwan
Formålet med Hoppeline er at give børnene positive erfaringer med bevægelse på en sjov og inddragende måde. Foto : Søren E. Alwan
Formålet med Hoppeline er at give børnene positive erfaringer med bevægelse på en sjov og inddragende måde. Foto : Søren E. Alwan
Formålet med Hoppeline er at give børnene positive erfaringer med bevægelse på en sjov og inddragende måde. Foto : Søren E. Alwan
Formålet med Hoppeline er at give børnene positive erfaringer med bevægelse på en sjov og inddragende måde. Foto : Søren E. Alwan
Formålet med Hoppeline er at give børnene positive erfaringer med bevægelse på en sjov og inddragende måde. Foto : Søren E. Alwan
Formålet med Hoppeline er at give børnene positive erfaringer med bevægelse på en sjov og inddragende måde. Foto : Søren E. Alwan
Formålet med Hoppeline er at give børnene positive erfaringer med bevægelse på en sjov og inddragende måde. Foto : Søren E. Alwan
Formålet med Hoppeline er at give børnene positive erfaringer med bevægelse på en sjov og inddragende måde. Foto : Søren E. Alwan
Formålet med Hoppeline er at give børnene positive erfaringer med bevægelse på en sjov og inddragende måde. Foto : Søren E. Alwan
Formålet med Hoppeline er at give børnene positive erfaringer med bevægelse på en sjov og inddragende måde. Foto : Søren E. Alwan
Formålet med Hoppeline er at give børnene positive erfaringer med bevægelse på en sjov og inddragende måde. Foto : Søren E. Alwan
Formålet med Hoppeline er at give børnene positive erfaringer med bevægelse på en sjov og inddragende måde. Foto : Søren E. Alwan
Formålet med Hoppeline er at give børnene positive erfaringer med bevægelse på en sjov og inddragende måde. Foto : Søren E. Alwan

Børn lærer at bevæge sig med hjælp fra frøen og kaninen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce