Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Formand om skolebusdebat: Kommunen vil ikke yderområderne

Teknisk udvalg besluttede i foråret at lukke skolebussen i Øster Starup som led i en større spareplan på den kollektive trafik. Arkivfoto

Formand om skolebusdebat: Kommunen vil ikke yderområderne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Står det til teknisk forvaltning, skal Øster Starup ikke have en erstatning for sin lukkede skolebus. Det er dybt skuffende og en dårlig behandling af borgerne, mener skolebestyrelsesformand.

Øster Starup: Politikere og embedsmænd skylder borgerne i Øster Starup at afprøve, om en anden transportløsning kan fungere, nu hvor byens skolebus er lukket.

Sådan lyder det fra Jan Lundsgaard, formand for bestyrelsen på Øster Starup Skole, forud for mødet i teknisk udvalg torsdag 12. oktober. Her skal udvalgets medlemmer blandt andet drøfte, hvorvidt Øster Starup skal have en erstatning for den skolebus, der lukkede ved starten af dette skoleår.

Kommunens tekniske forvaltning har fremlagt fire løsningsmuligheder, men anbefaler, at politikerne siger nej til dem alle sammen, og det finder Jan Lundsgaard med egne ord dybt, dybt skuffende.

- Det er et udtryk for centralisering og for, at kommunerne ikke vil yderområderne. Jeg kan ikke se det på anden måde. Der er tale om en prøveperiode og løsninger, som vil koste mellem 12.000 og 60.000 kroner om året, hvilket er maksimalt en tiendedel af de udgifter, der var til skolebussen. Det er dybt utilfredsstillende, at forvaltningen anbefaler et nej, siger Jan Lundsgaard.

Skolebestyrelse: Ny kørselsordning var ikke vores foretrukne men skal have en chance
Jeg synes, vi er rigtig gode til at gøre meget lokalt i Øster Starup. Det betyder ikke, vi er berettigede til alt, men når vi så endelig beder om lidt fra mor og far og får et nej, så bliver vi altså lidt hængemule.
Jan Lundsgaard, skolebestyrelsesformand
De fire forslag
Teknisk forvaltning har fremlagt fire løsningsforslag:At fylde de personbiler fra flextrafik, der i forvejen har en rute i området, helt op. Det vil ikke koste ekstra for kommunen, men heller ikke opfylde alle behov, da nogle af de elever, som ønsker kørsel, bor udenfor flextrafiks rute.At udvide flextrafiks rute, så den også gælder Brakker og Sletmadevej og sætte en bus ind i stedet for personbiler. Det vil koste 22.000 kroner mere end kommunens nuværende udgifter på området.At oprette en busrute fra Brakker over Sletmadevej og til Øster Starup, som alle borgere kan benytte mod betaling. Bussen kører dog kun, hvis nogen bestiller den senest en time inden afgang. Det vil koste yderligere 60.000 kroner.At indføre en "flexbarn-ordning" gennem Sydtrafik til alle børnene i skoledistriktet. Dette vil koste yderligere 33.000 kroner ekstra for kommunen og 17,50 kroner pr. tur for børnene.

Vil tænke ud af boksen

Skolebussen i Øster Starup blev nedlagt som led i en større besparelse på den kollektive trafik, men Jan Lundsgaard anslår, at der er mellem 15 og 20 børn og unge, som gerne vil gøre brug af et alternativ.

Hvordan det alternativ skal se ud, er byen ifølge skolebestyrelsesformanden åben overfor at diskutere.

- Vi kunne for eksempel have en udvidet løsning om vinteren, hvor der er mere brug for det, fordi det er mørkt, og så ændre det om sommeren. Vi er ikke rigide, men forvaltningen har svært ved at tænke ud af boksen, siger Jan Lundsgaard.

Har man ikke også selv et ansvar for at løse transportproblemerne, når man bør på landet?

- Jo, og det er vi også helt klar over, men vi mistede en bus fra den ene dag til den anden, og vi vil bare gerne have en lille smule tilbage. Hvis en service til 60.000 kroner kan gøre 1500 mennesker glade, så synes jeg, det er billigt, siger han.