En del af discount-vinderholdet: Derfor har din Rema-købmand succes

Rema 1000 har et klart lavpriskoncept og er en kæde, der formår at være på forkant med de nyeste forbrugertrends lige fra økologi til mindre madspil. Men forretningsmodellen med selvstændige købmænd er ifølge ekspert også en af forklaringerne på Remas medvind efter 25 år i Danmark. Foto: Mette Mørk

En del af discount-vinderholdet: Derfor har din Rema-købmand succes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Retail-ekspert giver flere forklaringer på Rema 1000's succes på et dansk discountmarked med enorm konkurrence.

Danmark: Rema 1000, der netop har fejret 25 års jubilæum i Danmark, har medvind ved kasselinjen i disse år, hvor stadig flere varer smækkes op på båndet.

Kæden præsenterede i sidste måned for 10. år i træk et rekordoverskud på 485 millioner kroner på den primære drift og fik et overskud efter skat på 377 millioner kroner. Omsætningen går det også godt med i et marked, der stort set ingen vækst har.

De 322 butikker solgte sidste år dagligvarer for tilsammen 15,5 milliarder kroner, og dermed lagde danskerne godt 1,5 millarder kroner mere i Remas kasse end året før.

Rema har stort set gjort det hele rigtigt i forholdsvis mange år. De tjener penge ved at sælge en masse varer til dig og mig hele tiden.
Henning Bahr, direktør og ejer af Retail Institute Scandinavia

Skal hele tiden forny sig

Spørger man retailekspert Henning Bahr, der er direktør og ejer af Retail Institute Scandinavia, er Rema 1000 en del af vinderholdet på et stærkt konkurrencepræget dagligvaremarked.

- Rema 1000 er på vinderholdet sammen med Netto og en Lidl-kæde, der tilsyneladende har ramt meget godt ind på det danske marked. Så har du Fakta, der ligger i en kæmpe turn-around, som vi er spændt på at se, om lykkes i fuldt omfang, og hvornår det sker. Og så er der Aldi, som fortsat skal arbejde på at gøre sig mere relevant overfor danskerne, og derfor nu investerer voldsomt i butiks- og markedsføringsiden for at lukke de røde tal, fortæller Henning Bahr og tilføjer:

- Derudover har du konkurrencen fra de klassiske supermarkeder, der også produktudvikler. Derfor er der en intens konkurrence, og succes'en er ikke nødvendigvis sikret i mange år, hvis ikke man fornyer sig.

Ikke røget i problemer

Han tilskriver Rema 1000's succes et stærkt og klart lavpriskoncept hos en kæde, der formår at være på forkant med de nyeste forbrugertrends, lige fra økologi til mindre madspild.

- Rema har stort set gjort det hele rigtigt i forholdsvis mange år nu. De får større og større markedsandel ved at lave flere og flere butikker, de steder, de kan se, at der er plads til det. De er ikke som nogle af de andre, der er startet langt tidligere, røget ind i problemer med underskudsgivende butikker og lukninger. Rema er kommet med et norsk koncept, som med få tilpasninger har fungeret fint i Danmark fra starten, siger Henning Bahr.

Alene sidste år åbnede den norsk-ejede kæde 22 nye butikker i Danmark, og siden årsskiftet er der kommet syv nye til i 2019.

Den selvstændige købmand

En lige så vigtig forklaring på Rema 1000's succes er selve forretningsmodellen, hvor den enkelte butik er ejet af en selvstændig købmand. Som franchisetager får købmanden et bagland, der tager sig af alt fra sortiment af varer og markedsføring til administration og daglig bogføring. Til gengæld må hver købmand kun drive én butik for at holde fuldt fokus på forretningen.

- Med den model har du en motiveret købmand hvert sted. En købmand, som kun tjener penge på det niveau, han gerne vil, hvis alting fungerer. Derfor er han på dupperne fra tidlig morgen til sen aften hele ugen for at sørge for, at de ansatte ved, hvad det handler om, siger retaileksperten.

Samme indtjening som sidste år

Han vurderer, at den enkelte Rema-købmand har et fornuftigt indtjeningsniveau. Men hvor meget løn, hver købmand vælger at hæve til sig selv, fremgår ikke af butikkernes selvstændige regnskaber.

Til gengæld har Rema 1000 Danmark, der har hovedsæde i Horsens, oplyst ved det seneste årsregnskab, at købmændene i gennemsnit fik et resultat for 2018 på 1,4 millioner kroner, hvilket er stort set samme niveau som året før.

En del af discount-vinderholdet: Derfor har din Rema-købmand succes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce