Fra Facebook-opslag til firma: Sådan blev fitness-app til virkelighed

Med base på Sydkrogen i Jelling har Srdjan Lukic (til venstre), Patrick Pedersen og Janus Hansen udviklet en ny fitness-app. Foto: Mette Mørk

Fra Facebook-opslag til firma: Sådan blev fitness-app til virkelighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Srdjan Lukic ville egentlig bare træne kroppen til at blive sommerklar, men så opdagede han et hul i markedet. Nu har han lavet en fitness-app i samarbejde med en personlig træner og en webudvikler.

Jelling: En kold vinterdag i 2017 faldt Srdjan Lukic over et Facebook-opslag fra en personlig træner:

"Går du med tanken om at komme i form eller vil have, at 2018 skal være startskuddet til en sundere og aktiv livsstil," stod der i opslaget.

Han kontaktede straks den personlige træner Patrick Pedersen.

- Jeg ville gerne i gang med at træne og blive sommerklar, forklarer Srdjan Lukic.

Det viste sig at blive begyndelsen til et samarbejde, der udviklede sig langt mere omfattende end forventet.

- Vi aftalte, at Patrick skulle lave en træningsplan. Den skrev han ned på et stykke papir, men da vi skulle mødes ugen efter, havde jeg glemt papiret. Og så var det, at jeg undrede mig: Hvorfor ikke bare have træningsplanen på en app, fortæller Srdjan Lukic.

Gymmio
Ny fitness-app udviklet af Srdjan Lukic Patrick Pedersen og Janus Hansen.

Appen kan lave en personlig træningsplan til brug i fitnesscentret eller i hjemmet.

Samtidig kan den formidle kontakt mellem bruger og personlig træner, så man undervejs kan få sparring.

Fra begyndelsen af december kan appen downloades gratis til både en Apple- og Android-smartphone.
Med sin erfaring som personlig træner har Patrick Pedersen (til højre) bidraget med træningsøvelser og andet faglig viden til den nye app. Og så har han også hjulpet Srdjan Lukic (i midten) til at tabe sig 10 kilo i løbet af dette år. Foto: Mette Mørk
Med sin erfaring som personlig træner har Patrick Pedersen (til højre) bidraget med træningsøvelser og andet faglig viden til den nye app. Og så har han også hjulpet Srdjan Lukic (i midten) til at tabe sig 10 kilo i løbet af dette år. Foto: Mette Mørk

Adskiller sig fra konkurrenter

Og pludselig var de to mænd blevet forretningspartnere. Srdjan Lukic med viden om at drive virksomhed, og Patrick Pedersen med et stort kendskab til fitnessverdenen.

- Der findes utallige trænings-apps, som kan det ene og det andet. Men jeg savnede et redskab, der løbende kunne tilpasse sig mit niveau og mine fremskridt. Samtidig blev jeg også irriteret over prisen på de eksisterende apps, som jeg ikke syntes løste opgaven godt nok, forklarer Srdjan Lukic.

Kort efter fik de webudvikleren Janus Hansen med på holdet, og dermed kunne de for alvor sætte de gang i udviklingen af det digitale træningsprogram til mobiltelefonen.

- Vi har brugt hele året på at kode appen, oprette træningsøvelser, skabe kontakter i fitnessbranchen og så videre. Det har taget adskillige timer, men nu er vi endelig klar til at lancere et produkt, som adskiller sig fra konkurrenterne, siger Srdjan Lukic.

Janus Hansen (til venstre) er fra Vinding, mens Srdjan Lukic og Patrick Pedersen bor i Jelling. Foto: Mette Mørk
Janus Hansen (til venstre) er fra Vinding, mens Srdjan Lukic og Patrick Pedersen bor i Jelling. Foto: Mette Mørk

Skræddersyet træningsplan

I starten af december bliver appen lanceret, og den kommer til at hedde Gymmio.

- Appen er gratis for brugerne, som kan få skræddersyet en individuel træningsplan ud fra brugerens egne ambitioner. Hvis jeg eksempelvis indtaster, at jeg gerne vil tabe mig, træne hjemme og maksimalt træne tre gange om ugen, så kan appen på baggrund af de kriterier lave et 12 ugers træningsprogram til mig, fortæller Srdjan Lukic.

Indtil videre er der over 200 forskellige træningsøvelser i appen. For hver øvelse kommer der en video, der viser, hvordan den skal udføres og hvilke muskler, der bliver trænet. En anden funktion i appen er, at den kan formidle kontakt mellem brugerne og de personlige trænere.

- Enhver træner i Danmark kan koble sig på systemet, så man som bruger kan finde en træner inden for 10 kilometers radius. Når man har valgt en træner, kan vedkommede gå ind og se, hvad der skal justeres og hjælpe brugeren med at opnå sine mål, forklarer han.

De tre iværksættere har udviklet en fitness-app, der kan downloades til både Apple- og Android-smartphones. Foto: Mette Mørk
De tre iværksættere har udviklet en fitness-app, der kan downloades til både Apple- og Android-smartphones. Foto: Mette Mørk

Har tabt sig 10 kilo

Ambitionen med Gymmio er at motivere endnu flere til at få trænet, og så handler det naturligvis om at få et økonomisk udbytte. Og da der ifølge Srdjan Lukic er 900.000 danskere, der er medlem af et fitnesscenter, er potentialet stort.

- Der er et kæmpe marked derude. Indtil videre har vi ikke en tjent en krone endnu, men vi forventer at få indtægter fra annoncører, eller ved at brugerne køber et pro-abonnement i appen. Samtidig satser vi på at få en aftale med en investor, siger han.

Og hvordan er det så gået med Srdjan Lukic, siden han fik Patrick Hansen som sin personlige træner?

- Jeg har tabt mig 10 kilo, og rundt om livet er jeg blevet 14 centimeter mindre. Til gengæld er brystkassen blevet udvidet, så jeg har været nødt til at skifte mine skjorter ud, lyder det med et veltilfreds smil.

Fra Facebook-opslag til firma: Sådan blev fitness-app til virkelighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce