Hvad skal du betale for dit affald? Det kan du nu se - og det bør du gøre

Fra den 1. januar 2019 stiger gebyret for at få hentet affald for mange vejlensere. Du kan nu tjekke, hvad du bliver opkrævet i 2019, og hvad du har betalt i 2018. Arkivfoto

Hvad skal du betale for dit affald? Det kan du nu se - og det bør du gøre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I denne uge har Vejle Kommune sendt affaldspecifikationer ud til borgere via E-boks. Her kan du se, hvad du har betalt i 2018, og hvad du står til at blive opkrævet i 2019 som følge af de stigende gebyrer på området.

Vejle: Hvad du har hostet op med for, at Vejle Kommune tog sig af dit affald i 2018, og hvad opkrævningen bliver i 2019, er nu klar i E-boks.

Kommunen henter pengene via ejendomskatten, og ved hjælp af specifikationen kan du se, hvad beløbet dækker.

Jørgen Chris Madsen, som er områdechef for natur, vej og genbrug i Vejle Kommune, opfordrer borgerne til at se nærmere på, om alt stemmer overens med ens affaldsløsning.

- Det er ikke alle, som er lige gode til at tjekke deres E-boks. Vi sender gebyret ud hvert år, og vi vil bare gerne minde folk om, at det kommer igen. Vi regner med, at alt er, som det skal være. Men derfor er det stadig en god idé at tjekke mailen, siger han.

Hvis du for eksempel ændrede din tømning fra ugetømning til 14-dages-tømning i år, så vil det fremgå af specifikationen, forklarer Jørgen Chris Madsen.

Forstå dit affald
Hvert år i november sender Vejle Kommune en specifikation til vejlensernes E-boks. Her kan borgerne se, hvad de skal betale for renovation, og hvad beløbet dækker.Kommunen anbefaler, at du tjekker opgørelsen. Især hvis du har foretaget ændringer i din affaldsløsning i løbet af året.

Din specifikation består af to dele. Første del beskriver, hvad du bliver opkrævet for i renovation på dette års ejendomsskattebillet. Den anden del beskriver, hvad du kan forvente at blive opkrævet næste år - hvis du altså ikke foretager dig nogen ændringer i din renovationsordning.

Kilde: Vejle Kommune

Stigende gebyrer

I år indgik Vejle Kommune en kontrakt med Aabenraa-virksomheden Meldgaard om at tømme vejlensernes skraldespande. Den nye kontrakt betyder stigende priser for at få hentet affald for en lang række vejlensere fra 1. januar 2019.

For eksempel stiger prisen for ugetømning fra 3240 kroner til 3398,50 kroner i 2019 for standardløsningen, som er to rumopdelte beholdere på 240 liter til henholdsvis dagrenovation og genanvendeligt affald, hvor det genanvendelige affald som altid tømmes hver fjerde uge. Dette vil også fremgå af ejendomskattebilletten.

Som borger er det muligt at ændre sin løsning til afhentning af affald hele året rundt.

Hvad skal du betale for dit affald? Det kan du nu se - og det bør du gøre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce