Opråb til direktørerne: - I lever i stenalderen

Igennem to år har firmaet Joblinsen - bestående af ejer Bo Bonde (t.v) og Lars Jensen - skabt gode resultater ved at lave jobopslag på film for virksomheder, kommuner og hospitaler. Arkivfoto: Lars Juul

Opråb til direktørerne: - I lever i stenalderen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Virksomheder over hele landet beklager sig over mangel på arbejdskraft. Derfor undrer det Bo Bonde Wulff, ejer af firmaet Joblinsen, at der fortsat sværges til de "dødsyge traditionelle jobopslag".

Hedensted: Spørger man ind til situationen på arbejdsmarkedet, vil de fleste erhvervsledere og beskæftigelseschefer svare, at tidens store udfordring er at finde medarbejdere nok til at komme i bund med ordrebogen.

Men de er derude, og de skal nok henvende sig, hvis bare man gider gøre sig lidt mere umage end at ty til det efterhånden oldnordiske trykte jobopslag.

Det er i hvert fald vurderingen fra Bo Bonde Wulff, ejer af Joblinsen i Løsning, som gennem to år har lavet jobopslag på film.

Han har endnu ikke lavet en annoncefilm, som ikke også har kastet ansøgninger af sig og samtidig er blevet set vidt og bredt af den tiltænkte målgruppe. Senest fik Hedensted Taxi på få dage 25 ansøgninger til en ledig stilling som kørselskoordinator.

- Når 60 pct. af arbejdsstyrken er passivt jobsøgende, vil jeg påstå til min dødsdag, at alle selvfølgelig kan tiltrække en medarbejder. Problemet er, at man gør det samme, som man gjorde for 40 år siden. Tænk på, hvor meget teknologien har udviklet sig - og så drister man sig alligevel ikke til mere, end at lægge den klassiske pdf ud på Facebook også. Det er det mest konservative område i verden, siger Bo Bonde Wulff.

Det eneste, der er sket inden for rekruttering i en halv menneskealder, er, at Jyllands-Posten er blevet otte cm tyndere og lagt over i Jobindex.
Bo Bonde, Joblinsen
Beskæftigelsen er på det højeste niveau siden finanskrisen, og det gør medarbejdere i særligt industrien til en eftertragtet vare. Arkivfoto: Martin Ravn
Beskæftigelsen er på det højeste niveau siden finanskrisen, og det gør medarbejdere i særligt industrien til en eftertragtet vare. Arkivfoto: Martin Ravn

Vil fristes

Joblinsen har blandt andet lavet film for Hospitalsenheden Horsens, Hedensted Kommune og Eltronic, men det behøver ikke nødvendigvis være brug af video, der kan være vejen til den næste medarbejdere. Det er blot ét middel ud af flere mulige, der alle centrerer sig om at fortælle en historie, tale til følelser og skabe lidt hype.

Bo Bonde Wulff fremhæver eksempelvis, at Legoland og Givskud Zoo hver sommer er dygtige til at gøre sommerferierekrutteringen til et event, hvor unge fra et enormt opland bliver præsenteret for oplevelserne.

- Og de har aldrig problemer med at finde folk. Det viser, at vi har en fremherskende XYZ-generation, som har et andet mindset. De får deres informationer serveret, de opsøger den ikke, og de læser desværre heller ikke avis. Det er man som virksomhed nødt til at omstille sig til, for de vil se et klassisk jobopslag som et levn fra stenalderen. De vil ikke søge et job - de vil fristes med et, siger han.

Unødig paniktilstand

Når den mere alternative tilgang ikke er mere fremherskende, end det er tilfældet, handler det ifølge Bo Bonde Wulff om, at man ganske enkelt ikke tør.

Virksomhederne er fanget i den trygge "sådan plejer vi at gøre" tankegang, og panikker over tanken om at skulle genopfinde den dybe tallerken.

- Det er ikke raketvidenskab. Det er ikke hokus pokus. Det er ganske simpelt, og alle kan gøre det. I dag drukner folk i de klassiske opslag - ingen søger dem, men alle slår dem op. Det bliver upersonlige og fortærskede ord på et stykke papir, hvor medarbejderne i stedet kunne sætte ansigter på kollegerne. Dem, der vinder medarbejderne, er dem, der træder ud af fortidens rekruttering, siger Bo Bonde Wulff.

Opråb til direktørerne: - I lever i stenalderen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce