Rekrutteringsekspert: - Mangler du arbejdskraft, mangler du sikkert også opfindsomhed

Morten Ballisager fra Konsulenthuset Ballisager køber ikke tesen om, at det er múmuligt at finde arbejdskraft. Men det kræver, at man ikke sætter sig på samme stol som tidligere. Arkivfoto: Jens Thaysen

Rekrutteringsekspert: - Mangler du arbejdskraft, mangler du sikkert også opfindsomhed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det trykte stillingsopslag er for virksomhederne blevet et ukritisk fast ritual, selvom fokus i jagten på den næste medarbejder bør ligge et ganske andet sted, lyder det fra Morten Ballisager fra Konsulenthuset Ballisager.

Hedensted: I løbet af 2017 slog danske arbejdsgivere ca. 20.000 stillinger op uden efterfølgende at kunne finde den passende medarbejder.

Men selvom der i store dele af industrien tegner sig en tiltagende konsensus om, at det er erhvervslivets altoverskyggende udfordring, skal erhvervsledere passe på med at råbe for højt om mangel på arbejdskraft.

Det mener i hvert fald Morten Ballisager, direktør i rekrutteringsvirksomheden Konsulenthuset Ballisager, som ikke er i tvivl om, at der uanset branchen fortsat kan tiltrækkes folk.

- Mangler man medarbejdere, kan det meget vel være fordi, man også mangler opfindsomhed, lyder den klare vurdering.

Dermed stiller han sig på linje med Bo Bonde Wulff, som i Folkebladet efterlyser mere initiativ og nytænkning i jagten på den næste medarbejder.

- Det er svært at være uenig i, at rekrutteringsfolk over en bred kam ikke kan komme ud af ståstedet. Det skyldes, at langt de fleste har fået ansvaret uden at være uddannede til det, og så hænger man som oftest i det samme. Man sværger ukritisk til det gængse og det traditionelle i en grad, så det er blevet et fast ritual - selvom alle kan se, at sproget i de annoncer er sindssygt trivielt, og man er på grænsen til at falde i søvn halvvejs igennem, siger Morten Ballisager.

Folk tror ikke længere på direktørernes forkromede branding. Men det bonger virkelig positivt ud, hvis man kan få et autentisk billede af arbejdspladsen fortalt fra de nuværende medarbejdere.
Morten Ballisager, direktør, Konsulenthuset Ballisager
Beskæftigelsen er på det højeste niveau siden finanskrisen, og det gør medarbejdere i særligt industrien til en eftertragtet vare. Arkivfoto: Michael Svenningsen
Beskæftigelsen er på det højeste niveau siden finanskrisen, og det gør medarbejdere i særligt industrien til en eftertragtet vare. Arkivfoto: Michael Svenningsen

En evig proces

Noget af det, virksomhederne ifølge Morten Ballisager har forsømt, er det såkaldte employee advocacy - kort fortalt at lade de nuværende ansatte figurere som en slags ambassadører for arbejdspladsen.

Rekrutteringsprocessen begynder nemlig ikke længere først, når behovet opstår. I stedet skal direktørerne konstant være bevidste om at åbne lidt op for, hvad der foregår bag tæppet.

- Der ligger et kæmpe uudnyttet potentiale hos 80-90 pct. af virksomhederne. Når der er færre ledige, må man også have en strategi for, hvordan man skaber en interesse hos de passivt jobsøgende. Alligevel er de færreste, der har indset, at der skal andet end det klassiske til, siger Morten Ballisager.

Trænger til dobbelt opsang

Det er dog ikke kun i forhold til måden at rekruttere på, virksomhederne kan trænge til en opsang.

For trods den typiske diskurs om manglende arbejdskraft, er virksomhederne alligevel for dårlige til at tage medarbejdere ind, som ikke personligt eller kompetencemæssigt passer helt perfekt ind fra første dag.

Som eksempel peger han på, at hver fjerde nyuddannede ingeniør fortsat er arbejdsløs et år efter studiet. Og selvom flere og flere uddannelser foregår på engelsk, oplever han en forbeholdenhed mod at hyre ikke-dansktalende arbejdskraft.

- Der tegner sig et klart billede af, at der bor en kræsenhed og konservatisme hos virksomhederne. Hvorfor ikke anerkende situationen i stedet for at lukke feltet endnu mere end nødvendigt? spørger Morten Ballisager retorisk.

Rekrutteringsekspert: - Mangler du arbejdskraft, mangler du sikkert også opfindsomhed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce