Vejle-firmas solbusser ruller ud i verden: Kan spare 2000 liter diesel og tonsvis af CO2 om året

Green Energys danske afdeling Green Energy Scandinavia holder til i Resilience House i Dandy Business Park i Vejle. Virksomheden fremstiller en ny solcelle-teknologi, hvor panelerne er fleksible og bøjelige. De kan blandt andet monteres på busser, fortæller Jens Ottosen, teknisk direktør i Green Energy Scandinavia. Arkivfoto: Søren E. Alwan

Vejle-firmas solbusser ruller ud i verden: Kan spare 2000 liter diesel og tonsvis af CO2 om året

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et konsortium bestående af tre Vejle-virksomheder og et firma fra Nordjylland har fået testkørsel af solbusser op at stå flere steder i verden. Og interessen er stigende for de særlige solcellepaneler, fortæller teknisk direktør.

Vejle: Solen skinner ekstra meget på Solarbus.pro i disse dage.

I løbet af blot et år er det lykkedes det vejlensiske konsortium at få busser tilplastret med solceller ud på testkørsel i Chile, Norge, på den portugisiske ø Madeira og på danske Ærø.

Bag Solarbus.pro står Vejle-virksomhederne Green Energy Scandinavia, Weissenborn og Definitions samt AnyCon fra Nibe.

Idéen opstod hos Green Energy Scandinavia, der i forvejen arbejder med en særlig form for solcelle-paneler. Solpanelerne fra Solarbus.pro monteres oven på busserne, og så de kan levere strøm til bussen, mens den kører.

El- og dieselbusser kan få installeret cellerne - og selv busser af ældre dato kan få solceller på taget.

Ifølge den tekniske direktør i Green Energy Scandinavia, Jens Ottosen, kan én bus under solfattige himmelstrøg spare op til 1000 liter diesel og udlede 2,6 ton mindre CO2 årligt. I solrige lande er effekten dobbelt så stor.

Det er gået stærkt med at få busserne ud, medgiver Jens Ottosen.

- Vi har ramt en niche, fordi vi har et produkt, som ingen andre har. Men det er stadig svært at komme igennem på markedet, for du skal stadig vise, at det rent faktisk virker. Mange synes, det lyder for godt til at være sandt. Derfor gør vi meget ud af at bevise, at der er god økonomi i solceller, og det er godt for miljøet, siger Jens Ottesen.

Og data og klokkeklare beviser er nøglen til at få busselskaberne med på solcellevognen, fortæller han.

Solarbus.pro
  • Solarbus.pro er et konsortium grundlagt i slutningen af 2017 bestående af Green Energy Scandinavia, Weissenborn A/S, Definitions ApS og AnyCon.
  • Virksomhederne har lanceret en strømforsyning til busser, hvor solceller klistres på bussens tag.
  • Besparelsen er beregnet til cirka 1000 liter diesel og 2,6 ton CO2 per bus per år i Skandinavien.
  • Effekten er ifølge Solarbus.pro dobbelt så stor længere sydpå, hvor der er flere solskinstimer.
  • Løsningen er testet på busser i Danmark og Norge og er i øjeblikket under afprøvning i Chile og på Madeira.
Solcellerne afprøves for tiden på taget af en stribe busser - selv i Chile er man sprunget på solcelle-vognen. Foto: Solarbus.pro
Solcellerne afprøves for tiden på taget af en stribe busser - selv i Chile er man sprunget på solcelle-vognen. Foto: Solarbus.pro

Norge vil have flere solbusser

I slutningen af 2017 lykkedes det Jens Ottosen at få et norsk busselskab til at testkøre busserne med solceller. Her blev busserne nøje overvåget i forhold til, hvor meget solpanelerne spillede ind i energiforbruget. På Ærø er det muligt at følge bussen, der kører med solceller, live på nettet.

Nu kører 10 busser med panelerne fra Solarbus.pro i Norge, og Jens Ottosen fortæller, at der er bestilt paneler til yderligere 10 busser.

- Det betyder, at det begynder at brede sig. Vi har også et møde med en kunde i Malta, der viser interesse for solcellepanelerne. I Chile kører nu to testbusser med vores paneler, og vi har for nylig fået atter en forespørgsel fra Sydamerika på installationssæt, siger Jens Ottosen.

Med data fra test-kørslerne på Ærø og i Norge åbner dørene sig for Solarbus.pro. Så Jens Ottosen spår store internationale muligheder for samarbejdet.

- Der er cirka en million busser i Europa. Kan vi bare få solceller på det halve af dem, så er jeg da en glad mand. Og så er der resten af verden, og de steder, hvor der er solrigt, er det jo helt oplagt, siger Jens Ottosen.

Konsortiet Solarbus.pro fik hjælp fra det EU-støttede regionalfondsprojekt Smart Energy2Market - styret af Green Tech Center i Vejle - til at finde partnere og teste markedet, opbygge forretningsmodeller og skrue konsortiet sammen.

Vejle-firmas solbusser ruller ud i verden: Kan spare 2000 liter diesel og tonsvis af CO2 om året

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce